Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ning för de höga kothurner, som skådespelarne använde för att öka sin
längd på scenen.
Så är denna staty en ovanligt talande bild af tragedien. Hvem som
har skapat originalet är ej konstateradt, ty tanken på Praxiteles har af
upphofsmannen (Amelung) öfvergifvits. Däremot har det af flere forskare
antagits att vi här, liksom i fråga om andra bland muserna, ha att göra
Hufvud i Athens Nationalmuseum. Hufvudet af den vatikanska Melpomene.
med en ombildning af en äldre förebild, som enligt Reinach återgår
“minst till 5:te seklet11, medan Klein anser att dessa gestalters typ-historia
räcker tillbaka till 400-talet ehuru de ännu äro i kurs i moderniserad
form vid tiden för den s. k. praxiteliska basen. Detta hindrar
icke att upphofsmannen kan vara en hellenistisk konstnär, som vid utförandet
af cykeln sammanfört äldre och nyare motiv. Ett arkaistiskt
drag hos statyn af Melpomene är dess utbredning i planet och dess
parallela veckbehandling.
Af hufvudet finnas varianter utan krans i Athens Nationalmuseum
(n:r 193) och i Vatikanen, Braccio Nuovo, (Amelung, Die Sculpturen des
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>