Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
begagnade man sig af ett instrument, cestrum, som var spetsigt i ena
ändan och afrundadt i den andra samt på sidan försedt med refflor eller
tänder. Sedan vaxet, som uppmjukats med natron, anbringats på taflan,
bearbetades det med cestrum, hvarvid tänderna användes till att skrapa
och fördela färgen. Spår af detta arbete synas tydligt på ett af porträtten
i N. M. Därefter utjämnades ytan med den runda ändan af cestrum,
som under hela proceduren hålles uppvärmd eller glödande för att få
vaxet att smälta.
Tiden för dessa bilders tillkomst är att beräkna till 2:dra och 3:dje
århundradet e. Kr. De äldsta kunna möjligen tillhöra slutet af l:sta
seklet.
Samma religiösa sedvänjor som gåfvo upphof till de målade mumieporträtten
hafva äfven framkallat porträttbysterna. Dessa äro utförda
af gips med en blandning af porslinslera och fin sand samt mer eller
mindre realistiskt kolorerade. De flesta hafva funnits i oasen Chameh o
i den libyska öknen (öfre Egypten), där ett vackert tempel från persertiden
var medelpunkten för en rätt framstående bildhuggarskola.
Litteratur; Georg Ebers. Die hellenistischen Portraits aus dem Faijum. Leipzig
1893. Georges Perrot, Revue Archéologique, tome XIII. Mai-juin 1889.
Viktor Rydberg. Porträttfynden i Faijum. Nord. Tidskr. 1891. Julius
Lange. Udvalgte skrifter s. 377. (1892).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>