- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugusjätte årgången. 1909 /
92

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92 FÖRSTA MOSEBOK 5

Babyloniska förebilder. Det är möjligt, att redan
jah-visten, som i Kains stamträd synes räkna med ett 7-tal fäder
före floden, haft någon förebild med liknande tal; åtminstone
förekommer detta tal vid angifvandet af urfäder och urkonungar
hos egyptier, fenicier m. fl. Sannolikt är i hvarje fall, att P
med sina 10 urfäder haft de babyloniska urkonungarna till
förebild. Babylonierna talade om 10 urkonungar, som skola
ha regerat före floden, och den siste af dessa konungar är
enligt Berosus5 uppgift också hjälte i den babyloniska flodsagan,,
på samma sätt som Noa, den tionde i P:s förteckning, är den
ende som med de sina räddas undan floden enligt bibelns
uppgifter. Den tredje i ordningen hos Berosus heter på
grekiska Amélön, motsvarande det assyriska amelu, hvilket
betyder människa; han har alltså i grunden samma namn som
Enos, också han den tredje i ordningen enligt P:s lista. Den
fjärde i ordningen enligt Berosus heter på grekiska Ammenön,
motsvarande det assyriska unimänii, hvilket betyder
verkmästare; detta namn kommer till betydelsen alltså nära Kenan
(Kain = smed), också han den fjärde enligt P:s förteckning.
Den femte i ordningen hos Berosus heter på grekiska
Mega-laros, Amegalaros, måhända förvanskadt af Amilalaros,
motsvarande möjligen ett assyr. Amil-alil, som sedan på hebreiska
blifvit Mahalalel. Viktigare är emellertid öfverensstämmelsen
mellan den sjunde i ordningen. Han heter hos Berosus
Eve-dörachos, Edöranchus, motsvarande det babyloniska
Enmedu-ranki (uttal: Evveduranki), som var kung i solstaden Sippar
och en gudarnes älskling. Om denne berättar en text från
Åssurbanipals bibliotek, att han en gång kallades till gudarne
Schamaschs och Rammans gemenskap och af dem invigdes i
deras hemligheter, samt att han ock införde sin son i dessa,
så att spådomskonsten sedan gått i arf hos prästerna från
fader till son. Enmeduranki är alltså en babylonisk
motsvarighet till Hanok, särskildt sådan denne tecknas i
Jubi-leerboken och i Henoksböckerna, där han framträder som en
profet utrustad med stor insikt i himmelens hemligheter och i
synnerhet beträffande de yttersta tingen. Enmedurankis namn
är som sagdt förknippadt med solkulten, och måhända är talet
365 på Hanoks lefnadsår, som ju förefaller ringa i jämförelse
med de andras tal i kapitlet, också att förklara som en liten
rest (talet på dagarna i ett solar) af den babyloniska förebilden.
Äfven till den åttonde i ordningen har man trott sig finna
motsvarighet i babyloniska namn, ehuru denna icke är så
tydlig. Den tionde heter hos Berosus Xisuthros, den
babyloniska flodsagans hjälte. Namnet torde motsvara Chasls-atra^

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:04:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1909/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free