- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugusjätte årgången. 1909 /
199

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖRSTA MOSEBOK 11: 30—31 199

hette Sarai, och Nahors hustru hette Milka, dotter till Härån,
som var fader till Milka och Jiska. 30Men Sarai var
ofruktsam och hade inga barn. | 31 Och Tera tog sin son ÅbramP
och sin sonson Lot, Häråns son, och sin sonhustru Sarai, som
var hans son Abrams hustru och < förde dem ut> från det kal-

Y. 27—32: Terahidernas släkttafla. Texten är sammansatt, v.
27 är tydligen från P, likaså torde v- 31 f. härröra från samma källa,
v. 28—30 härröra däremot sannolikt från J; vissa stilistiska
egendomligheter och hänvisningen hit i 22: 20 ff. (J) synas tyda därpå, troligen
är dock »i det kaldeiska Ur» ett tillägg af red. för att förbinda J och
P, se nedan. V. 27. Tera har liksom Noa 3 söner. Abram, enligt P .
senare förvandladt till Abraham 15:7, se detta ställe. Om Lot se
nedan kap. 19: 30 f. V: 28 »hos sin fader Tera», hebr. ’al pene terach
’abiv, i sin faders åsyn, medan han lefde. V. 29. Fgendomligt nog
får man ej veta namnet på Sarais fader, ehuru hon spelar en långt
större roll i det följande än Milka, hvars både fader och syster
namngifvas. Nahor har gift sig med en dotter af hans broder Härån, jfr
22:20; 24:3 ff. Måhända åsyftar dock berättelsen med dessa
förbindelser släktförhållanden mellan stammar, se till kap. 10 och den
följande inledningen till patriarkhistorien. Af uttrycket »fader till Milka
och Jiska» vill det synas, som om dessa voro mera kända än Härån.
Sarai, som blott är en fylligare form för det vanliga Sara, betyder
liksom Milka furstinna. V. 31. I st. för MT: »och de drogo med dem»
(NU inskjuter ett »tillsammans», som ej finnes i grundt), hvarvid man
lämnas i okunnighet om både subjektet och ressällskapet, bör troligen
med Sam GLY låsas vajjöSe’ ’otäm: »och förde dem ut». Om orsaken
till utvandringen få vi tyvärr ingenting veta; den senare judendomen
gissade på religiösa stridigheter. Ur motsvarar sannolikt det
nuvarande ruinstället Mukajjar på Eufrats högra sida i södra Babylonien.
Staden (assyr. TJru) synes ha varit betydande, så att den täflade med
själfva Babel, dess skyddsgud var månguden Sin. Det hebreiska
kasåim motsvarar det assyr-babyl. Kaldu, kaldéerna, en folkstam som
ofta nämnes i kilskrifterna från början af det 8:de årh. f. Kr., och
hvilken senare växte i makt, så att Merodak Baladan (721) en tid
gjorde sig till konung öfver »Kaldus land», och under Nabopolassar
och Nebukadnesar blefvo kaldéerna de härskande i Babylonien och
störtade det assyriska riket. »Kaldeernas Ur» är emellertid troligen
en hebreisk beteckning, då Ur i kilskrifterna aldrig betecknas på
detta sätt. Målet för vandringen är Kanaan, men de uttågande stanna
i Härån. Härån (hebr. chärän) att skilja från Härån (hebr. härån) i v.
26,31a, motsvarar det assyr. Charran, en betydande stad i Mesopotamien
vid en biflod till Eufrat, något söder om Edessa. Namnet (väg, karavan)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:04:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1909/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free