- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
20

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 8: 28 — 32.

Pauli bref till romarena.

** Alt det heter hedrogo i stället för
’beå/ragay dermed frarahålles deras förflutna
lif såsom bevis på, hvad de äro.

t deras tal är giftigt såsom huggormens
etter. — Märk skiinaden mellan ett tal,
som är kryddadt med salt (Kol. 4: e), och
ett tal, som är blandadt med huggormens
gift.

14. Deras mua är full af
förbannelse och bitterhet.

Ps. 10: 7.

15. Deras fötter äro snabba
till att utgjuta blod.

Ordspr. 1: 16. Es. 59: 7 f.

16. Förödelse och elände äro
på deras vägar,*

* Hvar helst de vandra fram, ställa da
till förödelse och elände.

17. och frids vä^* hafva de

o

icke lärt känna.

* »Frids väg» kan antingen vara väg, som
leder till frid (se anm. till Luk. 1: 79,
Mark. 1: 4), eller väg, som utmärkes af
frid, väg på hvilken man vandrar fridsamt.
Att det här bör fattas i den senare
betydelsen, synes deraf, att det står såsom
motsats till orden: förödelse och elände äro
på deras vägar.

18. Guds fruktan är icke för
deras ögon.

Ps. 86: 2.

19. Men vi veta, att allt hvad
lagen* säger, det talar han till
dem, som äro i lagen,** på det
att hvarje munf må tillstoppas
och hela verldenft varda brottslig
för Gud,

* d. v. s. det gamla testamentet, som i sin
helhet kallas lagen, derför att den
mosaiska lagen är dess grundval och kärna. Se
Joh. 10: 34 och anm. dertill; likaså Joh.
12: 34, 15: 25, 1 Kor. 14: 21.

** d. ä. till judarna. Judarna voro »i
lagen») så till vida, som de lydde under den
mosaiska författningen. Hedningarna
der-emot stodo utanför denna lag. Hvad
Paulus här ur gamla testamentet anfört,
handlar dels om judarna, dels om hedningarna,
men det är allt taladt till judarna^ h vilka
deri skulle läsa ej blott hedningarnas utan
äfven sin egen dom. Jemfdr kap. 2: 1 f.
Judarna voro deremot alltid färdiga att

tillämpa sådana der skriftställen endast på
hedningarna.

t hvarje mun, icke bara hedningens
utan äfven judens.

tt verlden, icke bara hednaverlden.
Att hednaverlden var under synd, det var
lätt att se. Derom voro ock alla öfverens.
Judarna deremot menade, att de såsom
judar, trots alla synder, likväl till följd af
sin härstamning från Abraham voro
rättfärdiga. Men nej, säger Paulus; och så
bevisar han först ur erfarenheten och
sedan ur skriften, att äfven judarna äro
brottsliga. Och så är hela verlden bevisad
vara brottslig. — Till uttrycket »varda
brottslig» i san:ima betydelse som »bevisas
vara brottslig» jemfdr anm. till v. 4.

20. emedan* intet kött** skall
af lags gerningar*** rättfärdigast
inför honom;ff tj genom lag
(är) sjnds kännedom, fff

Ps. 148: 2. Gal. 2: 16. Rom. 7: 7.
* Emedan ingen kan af lags gerningar
rättfärdigas inför Gud, så är det icke heller
den mosaiska lagens ändamål att göra
men-niskan rättfärdig utan tvärtom att göra
henne brottslig inför Gud.
** ingen enda menniska.

d. v. s. genom bemödanden att
fullgöra lag. — Märk, att Paulus aldrig
sammanblandar lags gerningar och goda
gerningar. Lags gerningar äro sådana
gerningar, som en menniska till följd af en
lags hot och tvång i egen kraft gör för
att varda rättfärdig inför Gud; goda
gerningar äro sådana gerningar, som h^rflyta
ur och äro frukter af det nya sinne, som
den troende genom tron på Jesus fått.
Lagens gerningar räknade Paulus för skada
och förlust, emedan de utgjorde ett hinder
för tron; goda gerningar’prisade han
såsom oskiljaktiga från lifvet i Kristus.
Lagens gerningar hade han sjelf måst
Öfver-gifva för att vinna Kristus (Fil. 3), goda
gerningar voro frukten deraf, att han vunnit
Kristus. — Att emellertid rättfärdigheten
icke heller kommer af goda gerningar är
klart deraf, att dessa icke kunna komma
till stånd, förr än man blifvit rättfärdig.

t Att Paulus säger: skall rättfärdigas,
det är så mycket sagdt som: det skall
aldrig hända, att någon blir rättfärdigad
af lags gerningar.

ff Genom lags gerningar kan man icke
vinna en rättfärdighet, som inför Gud gäller
och af honom erkännes för att vara
rättfärdighet. Då bibeltolkare undrat,
huruvida Paulus här menat ett tillstånd af verk-

— 20 __

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free