- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
75

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 11 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till romarena.

Kap. 11: 22—-26.

t d. v. 8. och denna godhet skall du
fortfarande få åtnjuta, om du förblifver i
henne, hvilket sker genom tron, genom
hvilken hon ock först kommit dig till del.
— Här ser man åter, huru tydligt Paulus
framhåller, att en menniskas frälsning eller
fördömelse ej beror på något ovilkorligt
nådeval.

ff Märk, huru bestämdt äfven dessa
ord utsäga, att en troende kan affalla och
gå förlorad. Jemför v. 21.

23. Men äfven de skola varda
inympade, om de icke förblifva
i otron;* ty Gud är mäktig att
åter inympa dem.**

Eom. 14: 4.

Här åter igen ett afgörande bevis emot
talet om en ovilkorlig utkorelse. Likaså
kan man af denna vers se, att den
för-härdelse, hvarom Paulus talat i v. 7, icke
utesluter möjlighet för dem att omvända
sig.

** åter insätta dem såsom medlemmar
af hans förbundsfolk. Orsaken till deras
närvarade tillstånd är icke någon brist i
Guds hjertelag eller i hans makt utan
deras egen otro.

24 Ty* om du liar blifvit
af-huggen ur det af naturen vilda
oljeträdet och mot naturen**
blifvit inympad i ett ädelt oljeträd,
huru mycket mer skola dessa, de
naturliga (grenarna),*** inympas
i sitt eget oljeträd? f

* Man kan fatta de närmast föregående
orden: »Gud är mäktig att åter inympa
dem», såsom en mellanmening.
Sammanhanget blir då: Äfven dessa skola varda
inympade, om de icke förblifva i otron.
Ty om du o. s. v. — Somliga bibeltolkare
anse deremot v. 24 vara en förklaring af
orden: Gud är mäktig att åter inympa
dem. Meningen skulle då vara: Har Gud
varit i stånd att inympa dig i ett
främmande oljeträd, huru mycket mer skall
han då icke vara mäktig att inj^mpa dem
i sitt eget oljeträd, i fall de omvända sig?
För begge uppfattningarna torde lika goda
skäl kunna anföras.

** När en gren inympas i ett träd, dit
han af naturen icke hör, så sker det på
sätt och vis emot naturen.

Ordagrant: de efter natur d v. s.
de som af naturen såsom grenar tillhöra
det trädet.

t i fall de omvända sig. — För öfrigt
må angående den bild, som apostelen här
begagnat, anmärkas, att i verkligheten
ymp-ning icke sker på det sätt, att grenar af
vildoljeträd inympas i det ädla oljeträdet
för att derigenom sjelfva förädlas.
Tvärtom inympas grenar af det ädla oljeträdet
på vildoljeträdet för att förädla detta. Men
apostelen har i den bildliga
framställningen vändt upp och ned på det verkliga
förhållandet för att lämpa bilden efter det
förhållande, som dermed skulle afbildas.

25. Ty jag vill icke, bröder,
att I ären okunniga om denna
hemlighet; * på det I icke mån
vara kloka inför eder sjelfva,**
att förhärdelse*** delvis
vederfarits Israel, f till dess
hedningarnas fullhet har inkommit, ff

* Med »hemlighet» menas något, som
menniskan icke sjelf kan utgrunda, och
som hon derför endast genom guddomlig
uppenbarelse kan lära kiinna. Se anm.
till Matt. 13: il. Jemför ock Rom. 16:
25, 1 Kor. 2: 7—10, 4: i, 13: 2, 14: 2,
15: 61, Ef. 3: 3 följ., 6: 19 m. fl. st.

** Eller enligt en annan läsart: i eder
sjelfva, Paulus vill omtala för dem denna
hemlighet, på det de icke må göra sig sina
epa tankar derom och sålunda synas sig
sjelfva vara kloka.

*** den i v. 7 omtalade förhärdeisen.

t Förhärdeisen hade såsom en Guds
straffdom (v. 7) vederfarits endast en del
af Israel (v. 17). Många judar hade ju i
tron omfattat Kristus, Jemför Ap. G.
21: 20.

tt till dess hela hednaverlden blifvit
omvänd och kommit in i Guds
förbundsfolk. Uttrycket: »hedningarnas fullhet» får
man icke i strid mot sammanhanget
godtyckligt inskränka. Herren sände sina
apostlar ut för att göra alla folk (icke blott
ensMlda medlemmar af alla folk) till
lärjungar (Matt. 28: 19). När han kommer
igen för att hålla dom, skola ock alla folk
vara gjorda till lärjungar (Matt. 25: 8 2
och anm. dertill). Och den ordning, hvari
detta skall ske, är: först hela hednaverlden,
sedan hela Israel (se nästa vers).

26. Och så skall hela Israel
varda frälst,^ såsom det är
skrif-vet:** Från Zion*** skall komma
den, som räddar ;f han skall af-

75 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free