- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
311

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till efesierna - 6 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till galaterna.

Kap. 4: 24 — 26.

* Såsom trålarna i sitt förhållande till
eder skola göra herrens vilja af uppriktigt
hjerta samt söka att behaga herren, så
gören ock I det samma i edert förhållande
till dem.

det hos herrar så vanliga hotet.

f d. v. s. att han utan mannamån en
gång skall döma både trälen och hans
herre efter en och samma lag. — Att
apostelen icke fördömer slafveri eller
befaller troende slafegare att gifva sina
slaf-var friheten, derom se anm. till 1 Kor.
7: 21.

10. För öfrigt värden
starka i herren och i hans
starkhets kraft.**

* vinnläggen eder om att varda starka.

** så att hans kraft får stärka eder.

Se kap. 1: 19.

11. Kläden på eder Guds hela
vapenrustning* till att kunna hålla
stånd emot djefvulens ränker,**

Es. 59: 17. 1 Tess. 5: 8.

* ej blott en del deraf utan hela
vapen-rustningeu. Den kallas Guds
vapenrustning, emedan den gifves af Gud.
Apostelen tager här bilden af en romersk soldat,
klädd i kejsarens vapenrustning. Att
framställa den troende såsom krigare är en i
nya testamentet vanlig bild. Se Rom. 6:
13, 23, 13: 12, 2 Kor. 10: 4, 1 Tess. 5:
-8, 1 Tim. 1: 18 m. fl. st.

Djefvulen liknas vid en anfallande
fiende, som begagnar krigslist.

12. ty vi* hafva icke
knyt-näfvekampen ** mot blod och
kött*** utan (strid) mot väldena,
mot myndigheterna,f mot detta
mörkers verldsherskare, fy mot
ondskans andemakter i det
himmelska, f*

Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet vi: vi kristna i motsats
mot lekamliga krigare.

** Apostelen har med flit valt detta
ord. Knytnäfvekamp fördes ej med skarpa
vapen och var derför mindre farlig.

*** mot svaga menniskor. Se Gal. 1:
16 och anm. dertill. Märk de begge
motsatserna: l:o) knytnäfvekamp — kamp på
lif och död, 2:0) mot svaga menniskor
på jorden — mot onda andemakter i det

himmelska. Dermed förnekas icke, att de
onda andemakterna ofta föra striden
genom menniskor.

t Välden och myndigheter kallas
ängla-makterna, både de goda och de onda. Se
kap. 1: 21. Här förklarar apostelen sjelf
sin mening genom tillägget: ondskans
andemakter.

tt De onda andarna kallas
verldsherskare, emedan alla menniskor, som icke
äro uttagna ur verlden, beherskas af dem.
Så kallas ock satan denna tidsålders gud
(2 Kor. 4: 4), denna verldens herskare
(Joh. 12: 31, 14: 30, 16: 11); och verlden
säges vara i hans våld (1 Joh. 5: 19).
De onda andarnas verldsherravälde beror
på det andliga mörker, som råder i verlden
(okunnigheten och orättfärdigheten); derför
kallas de mörkrets verldsherskare.

t* i himlarna. Andemakterna, både de
goda och de onda, hafva sitt tillhåll i de
himmelska rymderna (se kap. 3: lo): de
förra i de öfre, de senare i de lägre
himlarna d. v. s. i luftkretsen (kap. 2: 2). Den
gamla rabbinska teologien, som räknade
flere himlar (se anm. till 2 Kor. 12: 2),
förlade de lägsta till jordens luftkrets.
Och apostelen har upptagit denna teologi.
Herskaren öfver de onda andemakterna är
den onde (v. 16. Matt. 5: 37, 6: 13, 13:

19 m. fl. st.).

13. För den skull tagen på
eder Gruds hela vapenrustning, på
det I mån kunna stå emot* i den
onda dagen** och stå,-|- hafvande
uträttat allt.ff

2 Kor. 10: 4.

alla djefvulens anlopp.

Den onda dagen är tiden näst före
herrens återkomst. Då skall djefvulen
uppbjuda sin yttersta kraft mot Guds
församling. Se Upp. 12: 12. Det går så till i
hvarje krig: i de sista afgörande
ögonblicken samlar alltid fienden sina yttersta
krafter till anfall. Jemför Joh. 14: 30.

t icke vara sträckta till marken eller
stadda på flykt utan stå qvar och stå
upprätt såsom segrare.

ff allt som till striden hör.

14. Stån alltså, hafvande om
gjordat eder länd med sanning*
och klädt eder i rättfärdighetens
bröstharnesk**

1 Tess. 5: 8.

* Till den romerske soldatens rustning
hörde en stadig lifgördel omkring veka

— 311 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free