- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
479

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brefvet till hebreerna - 10 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brefvet till hebreerna.

Kap. 10: 28 — 34.

** en gång för alla renade från all
synd.

t och således intet behof af offer. Den
som blifvit verkligen renad från synd, har
naturligtvis icke vidare något samvete af
synder, alldeles såsom den, som verkligen
blifvit återstäld från en sjukdom, icke
vidare har någon känning af den samma.
Hade nu de gammaltestamentliga oflfren
kunnat fullkomna de offrande, d. v. s.
verkligen rena dem från synd, då hade de
aldrig behöft upprepas. När ett läkemedel
hjelpt, så upphör man att använda det.
Offrens upprepande var alltså ett bevis på
deras ofullkomlighet. — Somliga tro, att
författaren icke menar verklig rening från
synd utan endast samvetets befrielse från
känsla af skuld. Men detta strider emot
ordalydelsen. Och för öfrigt: att verkligen
hafva synd men icke hafva samvete deraf,
det är icke att vara i samvetet rengjord
utan förhärdad. Se för öfrigt kap. 9: 9
och anm. dertill.

3. Utan i dem (sker) en
påminnelse om synder årligen.*

* Af ordet ärligen här och i v. 1 synes,
att författaren tänker på försoningsoffret,
som skedde en gång om året. Detta offer
var det vigtigaste af alla. Hela
offertjen-sten gick upp i detta såsom i sin högsta
spets. Men i dess årliga upprepande låg
en lika ofta återkommande påminnelse om,
att synden ännu var qvar. Den rening,
det kunde åstadkomma, var endast en yttre
reniug (kap. 9: 13).

4. Ty det är omöjligt, att
tjurars och. bockars blod kan taga
bort synder.*

* Märk: författaren säger icke straffet
för synder utan synderna sjelfva.
Frälsningen afser nämligen menniskans verkliga
rening från synden, icke blott hennes
befrielse från straffet.

5. Derför när han* kommer
i verlden,** säger han:*** offer
och gåfvaf har du icke velat, ff
men en kropp har du beredt åt
mig. t*

Ps. 40: 7 följ., 51: 18.

* Kristus.

** kommer från fadern hit till verlden.

*** Hvad psalmisten i ps. 40 säger till
Gud, det framställer författaren såsom ord.

sagda af Kristus vid hans första ankomst
i verlden.

t slagtoffer och oblodigt offer.

tt Det var Guds vilja, att dessa offer
skulle upphöra vid Kristi ankomst.

f* I den hebreiska grundtexten står
det: men öronen har du öppnat åt mig^
d. v. s. du har lärt mig förstå din vilja
och gjort mig hörsam, så att jag gör din
vilja gerna (Ps. 40: 7). Att författaren
anför orden så, som lydde de: en Jcropp
har du beredt åt mig, det beror derpå,
att han följer de sjuttio uttolkarenas
grekiska öfversättning af gamla testamentet.
Och just på denna lydelse är det, han
lägger hufvudvigten: en kropp har du beredt
åt mig att utgifva såsom offer i stället för
de gamla offren, som nu skola upphöra.

6. Brännoffer och syndoffer har
du icke fattat behag till.

7. Då* sade jag: Se, jag
kommer; i bokrullen** är skrifvet om
mig, för att göra, o Gud, din
vilja, t

* när du beredde mig kroppen och
sände mig i verlden.

** Böcker bestodo på den tiden i mycket
stora blad af pergament, som rullades
omkring en staf.

f d. v. s. för att enligt din vilja offra
mig till ditt folks frälsning. — Författaren
ändrar här psalmistens ord enligt syftet
med sin bevisning. Psalmisten talar
nämligen om sin lydnad för Guds lag såsom
behagligare för Gud än alla offer (se Ps.
40: 9). Ebreerbrefvets författare deremot
menar Kristi lydnad i att utföra det
frälsningsverk, för hvars skull Gud beredt
honom en kropp.

8. Ofvanför* sägande: Offer och
gåfvor och brännoffer och
synd-offer har du icke velat ej heller
fattat behag till, hvilka bäras
fram enligt lag,**

* Ofvanför i psalmen.

enligt den gammaltestamentliga ord^
ningen. Denna var af Gud sjelf genom
Mose lag bestämd, men den skulle nu
upphöra.

9. har han sedan* sagt: Se,
jag kommer för att göra din vilja.

— 479 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free