- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
616

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes uppenbarelse - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 10: 7 — 11: 2.

Johannes uppenbarelse.

1 Kapitlet.

Inledning (v. 1—3); helsning (v. 4—6).
Herrens ankomst, bebådas (v. 7—8). Johannes ser
inenniskans son och får befallning att skrifva
CV. 9-20).

Jesu Kristi uppenbarelse,- som

Gud gifvit honom,* för att visa
sina trälar,** hvad som måste ske
i hast; f och genom sin ängel, som
han sändt,tt har hanf* gifvit det
tillkänna för sin träl Johannes,

Upp. 22: o, Dan. 2: 2 8 f.

* Bokens innehåll är en uppenbarelse
från Jesus Kristus. Denna uppenbarelse
har Gud gifvit åt Jesus, på det att han
skulle visa den för sina trillar o. s. v.

Med Kristi trälar menas de troende.
Se 1 Kor. 7: 22 och anm. dertill.
Jem-för kap. 22: 9.

t d. v. s. mycket snart. Att detta är
meningen, synes af orden i v. 3: ty tiden
är nära. Se tilläggsanm. till kap. 17. I
likhet med Paulus och Petrus väntade
författaren, att herrens återkomst skulle
inträffa under den närmaste framtiden.
Tiden var dem icke uppenbarad. Jemför
Rom. 13: 12 och anm. dertill.

ff Ordagrant: hafvande sändt genom
sin ängel. Dock menar Johannes icke, att
han fått alla uppenbarelserna genom en
och samme ängel (se kap. 17: 1, 7, 19: 9
f., 21: 5, 22: 1, e), ej heller att han fått
dem alla genom änglar (se kap. 1: 10 följ.,
6: 1, 3, 5, 7, 7: 13 följ., 10: 8).

t* nämligen Jesus Kristus.

2. som vittnat-’^ om Guds ord
och Jesu Kristi vittnesbörd,** så
mycket som han sett.

Upp. 1: 9, 6: 9.

* nämligen i denna bok.

De uppenbarelser, som boken
innehåller, äro Guds ord, som Johannes fått
genom Jesu Kristi vittnesbörd (v. 5); och
nu vittnar han sjelf derom för sina läsare.

3. Salig den, som läser, och
de som höra^ profetians ord och
bevara** det, som är skrifvet i
henne, ty tiden är nära.f

Upp. 22: 7, 10. 1 Petr. 4: 7. Jak.
5: 8.

’’’ Johannes tänker sig, att hans bok
föreläses i en församling, då en läser och
de andra höra. Se kap. 22: 18.

Om betydelsen af det ord, som här
står i grundtexten, se anm. * till Joh.
8: r>i.

t Det som här omtalas, skall snart
inträffa. Derför är det så mycket mer
nödvändigt att i hjertat bevara och rätta sig
efter det, som Gud säger derom.

4. J ohannes till de sju
församlingarna i Asien:* Nåd åt
eder och frid från den, som är
och som var och som kommer,**
och från de sju andarna, f som’
äro inför hans tron,

2 Mos. 3: 14. Upp. 11: 17, 16: 5, 3:
1, 5: 6.

* d. v. s. den romerska provinsen Asien,
som omfattade de vestra kustlandskapen
af Mindre Asien. Se Ap. G. 2: 9, 6: 9,
16: 6, Rom. 16: 5, 1 Kor. 16: 19 ni. fl. st.

Uttrycket: »den som är och som var
och som kommer», utgör en öfversättning
af det hebreiska ordet Jehovah. Dermed
afses alltså Gud, den himmelske fadern ^
den evige och oföränderlige. Jemför 2
Mos. 3: 14.

t Med de sju andarna synes Johannes
mena Guds helige ande, hvars mångfaldiga
verksamhet han uttrycker med det hos
judarna heliga sjutalet. Se kap. 4: 5, 5: 6.

5. och af Jesus Kristus, det
trogna vittnet,* den förstfödde af
de döda** och herskaren öfver
jordens konnngar. f Honom, som
älskar oss och har löst oss nr
våra synder ft i sitt blodf*

Upp. 3: 14. 1 Kor. 15: 20. Kol. 1:
18. Ps. 89: 28, 51: 4. Ebr. 9: 12, 14.
1 Joh. 1: 7, 9. 1 Petr. 1: 18 f.

* det tillförlitliga vittnet om det, som
Gud uppenbarat för honom (v. 1, 2).

Uppståndelsen från de döda liknas
vid en födelse till nytt lif.

t ty honom har Gud gifvit all makt i
himlar och på jord (Matt. 28: 18).

tt Synden liknas vid en boja, i hvilken
menniskan är bunden. Ur denna boja har
Kristus löst oss, som tro. Jemför 1 Petr.
1: 18. De otrogna sitta fortfarande qvar
deri.

t* Se anm. till Rom. 5: 9, 1 Petr. 1: 19.

— 616 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0624.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free