- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
503

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En annan förklaring till Jesu syndfrihet såsom foster, barn, yngling
och man är att finna i föreningen mellan gudomsnaturen och
mandomsnaturen redan från det ögonblick, då den senare begynte att vara
till i Marias liv. Vad Jesus såsom människa från början var, sedan
blev, tänkte och gjorde, det var, blev, tänkte och gjorde han i
förbindelse med gudomsnaturen. Jesus såsom person är eller handlar aldrig
såsom blott människa, utan alltid såsom gudamänniska. Om Jesus
vore till och verkade ena gången såsom blott människa, en annan
gång såsom blott Gud, då bleve han två personer, två jag, och icke en
person, ett jag. Något tillvarelsesätt, någon verksamhet för Jesus
såsom människa, lösgjord från förbindelsen med Logos, kan icke tänkas,
men då är ock lätt inse, vilken bakgrund människonaturen hade att
falla tillbaka på för sin renhet och såsom skydd mot alla inflytelser
av motsatt slag. Och om vi kunna tro bibeln alls, vad hindrar oss tro,
att det var möjligt för Gud, att i Marias liv och av henne, en ren
jungfru, låt vara en syndig människa, bereda människonaturen åt Messias,
världens frälsare? Hade icke Gud "av intet" frambragt grundämnet
till världen? Hade han icke av ett stycke jord eller materia format
Adams kropp eller fysiska natur, "av intet" skapat Adams själ,
av ett ben i Adams kropp skapat kvinnans kropp och hela kvinnan av
Adam? Var efter allt icke Nasarets rena jungfru något för mer än
"intet", för mer än ett sidorev eller ett stycke jord? Och blir icke
ängelen i alla fall sannfärdig i sitt sista ord till Maria: "För Gud
kan intet vara omöjligt"?

"Därför skall ock det heliga, som varder avlat, kallas Guds Son"
(Lk. 1: 35). De gamle kallade Maria "Guds moder", men hon födde
icke Gud. Hon födde icke heller en blott människa. "Du skall föda
en son, och honom skall du giva namnet Jesus. Han skall bliva stor
och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall giva honom hans
fader Davids tron. Och han skall vara konung över Jakobs hus till
evig tid, och på hans rike skall ingen ände vara" (Lk.’1: 31—33).
Maria födde en son, som både till sin gudomliga och mänskliga natur
i ordets fulla mening är och kan kallas "Guds Son", till sin mänskliga
natur "det heliga", avlad och född "utan synd".

503

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0509.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free