- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
602

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

varnades för det onda och kallades till besinning av sin onda gärning.
Genom Noa kallade Gud den forna världens släkte till bättring,
lovande dem förbarmande, om de ändrade sinne, hotande dem med
undergäng, om de fortsatte med sitt ogudaktiga och lastbara liv. Genom
Moses’ och Arons ord, genom under, krafter och tecken kallade
Herren Farao och Egyptens inbyggare till besinning. Genom sin makt
och härlighet i skapelsen, genom sin visdom och godhet i försynen
har han i alla tider erinrat hedningarna om sin tillvaro, om
nödvändigheten att söka och ära honom, såsom han genom hemsökelser och
straffdomar låtit dem veta syndens fördärvlighet och nödvändigheten
att avstå därifrån och följa den lag, som var skriven i deras
hjärtan,-så framt de ville åtnjuta hans välbehag och beskydd. Det olydiga och
gensträviga Israel bestraffades av profeterna, uppfordrades att göra
bot och bättring såsom villkor för benådning och frälsning samt
undervisades genom lag, i offfer och profetia om Messias, deras och världens
blivande frälsare. I tidens fullbordan kom Kristus, som i ord, liv och
underverk var en levande protest emot synd och ogudaktighet samt ett
kraftigt vittne om Guds förbarmande med den, som omvänder sig och
tror Sonen. Johannes, Sakarias’ son, var en ny Elias. Med Kristus
kom evangelii allmänna förkunnelse och församlingen, varigenom
synden fördömes och syndaren uppfordras att övergiva sina onda
vägar samt vända sig till Gud, som utgivit sin Son för människornas
frälsning och sänt sin Ande att verka bland människorna samt
upprättat ett andeligt rike i världen, uppbyggt en församling, som fått
i uppgift att undervisa alla människor om frälsningens väg, att lyfta
upp sanningens fackla, så att dess ljus skall lysa över hela jorden. På
detta sätt har Gud kallat och kallar fortfarande syndare till sig, för
att nu icke tala om de hotelser, inbjudningar och nådelöften, som
i det lästa eller hörda ordet eller från de kristnas läppar enskilt och
personligt tillställas den ogudaktige.

Denna Guds kallelse har man benämnt den allmänna, yttre,
indirekta eller pedagogiska. Den anknyter sig omedelbart till det
förhållandet att synden är en mot Guds vilja stridande makt, som medför
olycka och fördärv för människan, samt att försoningen i Kristus är
allmän eller gäller hela släktet. Som synden är allmän och varje
människa är en syndare, så måste varje syndare erinras om Guds
misshag till synden och det straff som följer på henne samt uppmanas att
fly synden och det onda. Som Guds förbarmande omfattar alla och
försoningen i Jesu blod är en släktförsoning, såsom synden i Adam

602

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0608.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free