- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
675

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dens eller det ondas natur, då låter det sig icke göra att uppblåsas av
den tomma inbillningen om redan upphunnen syndfrihet, låt vara det
sker i ett fromt och oskrymtat syfte.

John Wesleys lära om en "andra förändring" eller förnyelse efter
pånyttfödelsen och rättfärdiggörelsen, varigenom den inneboende
synden fullständigt utrotas, är fotad på en fullkomligt grundlös
skrifttolkning. I vissa skriftens utsagor, där det talas om pånyttfödelse,
rätt-färdiggörelse, livsgemenskap med Kristus eller helgelse, där har John
Wesley trott sig upptäcka en ny, en andra "hjärtats" förändring hos
den troende, eller ock har han uppdragit en bestämd skillnad mellan
heliggörelse (hagiasmos) och förnyelse (anarkainåsis) och av den
senare gjort en slags andra nyfödelse. I båda fallen har han helt
avvikit från skriftens verkliga mening, varigenom en i både teoretiskt
och praktiskt hänseende fördärvlig förvillelse uppstått.

Skriften vet icke av någon annan inre förändring, som anknyter
sig till nya födelsen, än den dagliga helgelsen eller förnyelsen, vadan
den "fullkomliga helgelsens eller kärlekens verk", som "emottages i
ett enda ögonblick", kortare eller längre tid "efter omvändelsen",
denna "djupare förändring", varigenom den inneboende synden
"ta-ges bort ur hjärtat", bör benämnas med sitt eget namn, en skapelse av
den mänskliga inbillningen och för alltid uteslutas ur nådeverkens
klass, enär den varken i skriften eller erfarenheten äger någon
motsvarighet.

Träffande och skriftenliga synas oss Dr. A. /. Gordons ord:
"Sådana vilda drömmar som fullkomlighet i köttet skulle icke äga stor
utbredning, om man tydligt lade märke till, att det är skillnad på vad
vi äro i Kristus och vad vi äro i oss själva. Att vara i honom är att
på en gång och för alltid vara frälst från fördömelsen för syndens
skull, men icke ifrån synden såsom en närvarande, inom oss verkande
kraft, vilket är alla helgons samstämmiga intyg, såväl den längst som
den minst försigkomnes. Kristus tog på sig synden, men hade ingen
synd. Den som är i Kristus bär icke på synden, men har dock
inneboende synd. Alldeles i samma mån som han fullkomligt förbliver i
hans gemenskap genom lydnad, befrias han från den inneboende
synden, såsom han redan avlagt syndaskuldens börda. Låt oss icke
därför att skriften talar till oss såsom de, vilka "blivit helgade genom
Herren Jesus Kristi namn" (1 Kor. 6: 11), göra anspråk på att redan
verkligen hava uppnått ett tillstånd av fullkomlig helgelse i oss själva.
’Vi äro i den sanne’, och ’synd finnes icke i honom’, men ’om vi säga,

675

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0681.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free