- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
677

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den låga ståndpunkt, på vilken många även verkligt pånyttfödda
människor stå, allt detta och mycket annat har upprört en del allvarliga
och uppriktiga själar, som börjat göra alarm och ivra för ett allmänt
uppvaknande ur den sömn av likgiltighet och slapphet i lära och liv,
som göra sig gällande bland dem, som bekänna Kristus. Detta är i sin
ordning, välbehövligt, nödvändigt och hälsosamt. Men ett
missförhållande hjälpes icke något väsentligt genom en överdrift åt motsatt
håll. Att leva heligt och vandra inför Herren i rättfärdighet och
fullkomlighet är en sak; en annan att vara och bliva utan synd. Kristus
lär ju själv sina lärjungar att dagligen bedja om syndernas förlåtelse.
Förmaningarna och föreskrifterna i apostlarnas brev visa, att den
a-postoliska tidens kristna icke voro fullkomliga. De mest upphöjda
sedliga karaktärer i bibeln äro behäftade med sedliga lyten och
förvillelser, såsom Noa, Abraham, Moses, David, Petrus och andra.
Skriften säger uttryckligen, att det icke finnes en enda människa, som är
utan synd (1 Kon. 8: 46; Ps. 7: 20; Rm. 3: 10—12; Jk. 3: 2; 1 Jh.
1:8). De mest helgade och Gud hängivna själar i alla tider hava
klagat över sina brister och bekänt sig vara syndare.

Nödvändigheten och välsignelsen av ett rättfärdigt och heligt liv
kan aldrig nog betonas, predikas och inskärpas, men kommer det
därtill, att någon enskild eller en grupp av enskilda, såsom en annan Saul,
höjer sig huvudet högre än allt folket, över de övriga, över mängden
av de troende, angelägen att uträcka sina händer och meddela de
botfärdiga en "andra välsignelse", då äro Pauli ord till Timoteus på sin
plats: "Vänd dig bort från sådana" (2 Tm. 3: 5).

Då det i nya testamentet säges, att de troende "blivit helgade"
eller kallas "heliga" eller "helgade", så avses antingen att de renats i
Jesu blod genom tron eller åsyftas den nya vilje- eller livsriktning
de erhållit i nya födelsen eller deras ställning såsom uttagna ur
världen och avskilda för Guds räkning.

Dr. Alvah Hovey framhåller i sitt arbete: "The Doctrine of the
higher Christian Life" såsom en av de betänkligaste punkterna i
denna riktning den klassindelning den gör bland de troende, en klass,
vilken är berättigad till benämningen "kristlig fullkomlighet", "helt
ö-verlämnade", "helt liv", "fullkomlig förtröstan", "fullkomlig
kärlek" m. m., en annan klass, som står på en lägre ståndpunkt i
kristligt liv. Dr. Hovey påstår, att skriften är alldeles främmande för en
dylik klassindelning och håller före, att den är lika farlig i sina
följder, som obiblisk såsom grundsats.

677

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0683.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free