- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
688

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

församling övergick till de nya ideerna, vilka icke blott i "Pietisten",
utan uti nya skrifter, som utgåvos och spriddes i tusental, utbreddes
över allt. Det var en oerhörd uppståndelse och rörelse i sinnena, en
i sanning kritisk tid.

Ett halvt sekel har gått, och målsmannen för den nya
läroriktningen har redan lämnat detta jordiska. Som emellertid striden
,om försoningen ingrep så djupt i det svenska folkets religiösa
och kyrkliga liv, anse vi det vara i sin ordning att med vårt arbete
förbinda en redogörelse för och en granskning av sagda "nya"
försoningslära, helst vi hela tiden från dess första början varit med,
icke såsom en passiv åskådare, utan såsom en aktiv motståndare.

Vi börja med ett anförande ur den beryktade predikan på tjugonde
söndagen efter Trefaldighet 1872. Det heter: "Evangelium lär, att
genom vårt syndafall ingen förändring inträdde i Guds hjärta"; "att
det icke var någon Guds grymhet eller vrede mot människan, som
genom syndafallet kom i vägen för människans salighet"*) Var i
evangelium skola vi återfinna dylika talesätt? Har Luther eller någon
sansad teolog i någon tid talat om hj ärteförändring hos Gud eller om
Guds "grymhet"? Alla lära tydligt och klart, att Gud till sitt väsen
år oföränderlig. På samma gång är det klart av blott den mosaiska
skildringen av syndafallet, att Gud såsom ett moraliskt väsen intog
en annan ställning till Adam, då denne brutit förbudet, vilket ju bör
vara klart för envar. Skriften talar om Guds vrede, men grymhet är
en syndig vrede och kan icke tänkas hos Gud. Och vilken är den
teolog, som identifierat Guds vrede med Guds grymhet? Har Luther
gjort det? Guds vrede är Guds rättfärdighet, tilldelande straff, ett
uttryck för Guds helighet. Människans salighet eller frälsning
fram-ställes i skriften såsom grundad på Guds kärlek eller förbarmande,
icke på Guds helighet eller rättfärdighet, men Guds kärlek är en helig
eller fullkomligt ren kärlek, och mellan egenskaperna i Guds natur
råder fullständig harmoni. Därav följer ock, att då Gud i nåd eller
förbarmande planerar den fallna människans frälsning, det icke
göres med åsidosättande av helighetens eller rättfärdighetens krav,
varpå Frälsarens död på korset är ett vittne.

Av det anförda brottstycket ur nämnda predikan framgår, att
början sker med hårklyveri.

Vidare läsa vi: "Detta är nu, vad jag skrivit och lärt (i den
anförda predikan). Huvudsumman därav är, att det vid försoningen

*) Pietisten 1872. Sid. 356.

688

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0694.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free