- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
705

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

födelsen sker "efter Guds uppsåt" (Rm. 8: 28), men att bliva född på
nytt betyder att "bliva Guds Sons avbild", och Paulus förklarar, att
dem Gud förutsåg eller förutkände (proegnå), dem förut bestämde
(proårise) han ock, att de skulle bliva hans Sons avbilder. Både
Paulus och Petrus begagna verbet progignåsko, förutse, förutkänna, i
betydelsen av utköra, förutbestämma (Rm. 11: 2; 1 Pt. 1: 20). Pauli
lära är följaktligen följande: Dem Gud utvalde eller utkorade till
frälsning (2 Tss. 2: 13), dem förutbestämde han ock, att de skulle
bliva hans Sons avbilder, honom lika, så att denne skulle bliva den
förstfödde bland många bröder. Vidare heter det: Dem han förut
bestämde, att de skulle bliva hans Sons avbilder, honom lika, dem
kallade (ekalese) han ock, och dem som han kallade, dem
rättfärdig-gjorde (edikaiåse) han ock, och dem han rättfärdiggjorde, dem
förhärligade (edoxase) han ock (Rm. 8: 29, 30). Alltså är syftemålet
med en syndares utkorelse till frälsning att uti honom återupprätta
guHsbeläteet eller Guds avbild, att likbilda honom med Guds Son,
att göra honom till en "avbild" av Guds Son. Detta sker genom
sådana Guds eller nådens verk som kallelsen, pånyttfödelsen,
rättfär-diggörelsen och härliggörelsen, till vilka utkorelsen står såsom
orsaken till verkan, såsom grunden till följden.

Såsom vi redan sett, förbinder Paulus tro på sanningen och
helgelse i Anden med utkorelse till frälsning (2 Tss. 2: 13). Det är helt
naturligt. En pånyttfödd ändrar smne och tror på Jesus Kristus.
Sinnesändring och tro äro bevis på att ett nytt liv, verkat av den
Helige Ande, har tagit sin början hos människan. Helgelsen betecknar
utvecklingen och tillväxten av detta liv, denna livsriktning, som
vinner i styrka dag efter dag och slutligen kommer till full utveckling i
härliggörelsen. Pauli frälsningslära är tydlig. Gud är frälsningens
upphov. Av förbarmande utgiver han sin egen enfödde Son till ett
syndoffer för världen. Sonen utgiver sitt liv, förmedlar förlikningen
med Gud (2 Kor. 5: 19) och återlöser världen. Uppdraget gives
att predika evangelium för hela skapelsen, Anden utgjutes, och ett
nytt frälsningens tidevarv inträder. Ingen kan av sig själv fatta eller
mottaga evangelium (2 Kor. 2: 14). Gud öppnar människans
hjärta för talet om frälsningen (Ag. 16: 14). Anden är den, som är
verksam. Gud har från evighet utvalt människor till frälsning. Hos
dessa återupprättas gudsbelätet genom pånyttfödelse och
rättfärdiggörel-se, utvecklas i helgelsen och fullkomnas i härliggörelsen. Guds
beslut att återlösa världen genom Jesus Kristus ligger till grund för

705

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0711.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free