- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
785

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ständigt organiserad, även om hon ingen avskild evangelist har inom
sig, vilket ej kan sägas, om församlingen saknar föreståndare och
diakoner. Men medgives detta, då är ock sagt, att evangelistkallet,
om ock ett församlingens ämbete under alla tider, är ett tillfälligt och
utomordentligt sådant, vilket kan vara och icke vara, då däremot
äldste- och diakontjänsterna äro ovillkorligt stående i varje
församling.

Ur denna synpunkt skulle evangelistkallet komma att stå på
gränsen mellan de i^egentlig mening tillfälliga och beständiga tjänsterna i
församlingen. De förra äro apostlaämbetet och profetkallet; de senare
äldste och diakonsysslorna, vilka två sistnämnda sålunda i ordets
egentligaste och fullaste betydelse äro de ständiga och bestående
tjänsterna i en apostolisk församling (Fl. 1: 1; 1 Tm. 3: 1—13).

Församlingstjänarekallet (hä diakonia).

Detta uppdrag i nya förbundets församling skiljer sig från alla
de övriga på flera sätt. Jesus utvalde och utsände apostlar, gav
Petrus föreskrifter rörande herdekallet, befallde evangelii predikan
bland alla folk, begynnande på Jerusalem, samt utlovade Andens
fullhet, men om diakonatet varken han talade eller föreskrev något, såvitt
vi veta. Det föddes fram genom själva förhållandena, sedan
församlingen först kommit till stånd. Med församlingen kom diakonsysslan.

Dock är detta kall kommet genom Gud och hans Andes ledning.
Apostlarna, som blivit beklädda med ett särskilt mått av Ande, väckte,
under Guds Andes ledning, det förslaget i nya förbundets
moderförsamling, Jerusalem, att utse diakoner, vilket ock skedde.

Vidare är diakonsysslan av en annan natur än de övriga tjänsterna.
Apostla-, profet-, herde- och evangelistkallen avse i första rummet dejt
andliga: andlig uppbyggelse och förkovran; diakonbefattningen är
tillkommen med hänsyn till rent timliga, materiella och ekonomiska
behov.

Ordet diakon (diakonos) av grekiska verbet diakonein, betyder
egentligen ilbud, betjänt, uppassare, tjänare och användes om både
män och kvinnor. Överheten kallas en Guds tjänare (Rm. 13: 4),
evangelii budbärare Guds och Kristi tjänare (2 Kor. 6: 4; 11: 23;
Kl. 1: 7; 1 Tm. 3: 2). Vidare talas om omskärelsens tjänare (Rm.
15: 8), syndens tjänare (Gl. 2: 17), rättfärdighetens tjänare (2 Kor.
11: 15), evangelii tjänare (Ef. 3: 7; Kl. 1: 23) samt församlingens
tjänare (Kl. 1: 25). I alla dessa uttryck användes ordet diakonos
utan avseende på diakonsysslan. Ytterligare förekomma uttrycken

•785

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0791.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free