- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
910

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller vittnesbörd om försoningens värde och betydelse, en förkunnelse
som fortgår till världens ände (1 Kor. 11: 26).

Dopet meddelas blott en gång, så snart människan ändrat sinne
och trott på Kristus till frälsning (Ag. 2: 38, 41; 8: 12; 9: 18, 19;
10: 47, 48; 16: 14, 15, 30—34; 18: 8; 22: 16). Såsom medlem av
församlingen har en döpt troende rätt till brödsbrytelsen, närhelst
församlingen firar Jesu dödsåminnelse, så framt han icke står under
församlingstukt (2 Tss. 3: 6, 11—15).

Att "äta människosonens kött och dricka hans blod" (Jh. 6: 53—
56) är ett bildligt talesätt, som förlorar all betydelse, om det förstås
naturligt och bokstavligt. Brödet i nattvarden är Kristi kropp i samma
mening, som klippan var Kristus (1 Kor. 10: 4), som Jesus är en
dörr (Jh. 10: 9). Brödet och vinet beteckna, äro symboler av, Kristi
lekamen och blod. Endast den som i tron fattar den sanning, som
genom tecknet eller sinnebilden framställes, kan med välsignelse
deltaga vid "Herrens bord".

° Jesu lidande och dödspina framträda på ett levande och målande
sätt i nattvarden. Man tänke på brödkakans daning, kornets eller
kärnans krossande, degens knådande och gräddningen i den stekheta
ugnen. Man tänke på druvans våldsamma prässning och saftens
utkramande. Jesajas skildring om den kommande Messias’ sargande,
sår och slag, talet i Psalmerna om gisslingen och misshandlingen
träda fram i brödet och vinet såsom sinnebilder av Kristi kropp och
blod, då han gav sig själv till ett skuld- och försoningsoffer för
människornas synder.

"Herrens måltid" är en åminnelse- och förbundsmåltid. "Till min
åminnelse". "Mitt blod, det nya förbundets". Huru påminna icke
brödet och vinet om Jesus i korsdödens stunder, i uppoffringen av
hans liv på Golgata, i hans kärlek och förbarmande med ett fallet
människosläkte, vilket han återlöste med det dyrbara priset av sitt
eget blod!

Ett förbund var upprättat med Israel i Abraham och Moses. De
firade såsom folk påsken till minne av frälsningen från mordängelns
svärd genom lammets blod samt av befrielsen ur träldomen i Egypten.
Stora och heliga minnen! Ett "nytt" förbund är upprättat i Kristus,
i hans blod, och detta förbunds Israel firar i nattvarden såsom Kristi
församling minnet av sin pånyttfödelse och frälsning från synden och
döden. Nattvarden är och bör vara en glädjefäst för ett folk, som är
frälst och lyckliggjort genom Jesus Kristus, hans Ande och ord.

G 910

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0916.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free