- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
922

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skulle göra nattvarden uteslutande till en församlingens angelägenhet,
även i överensstämmelse med skriften, men så skedde icke. Helt
inkonsekvent öppnades i en annan paragraf möjlighet för kristna av
annan samfundsordning att deltaga i en efter nämnda
församlingsordning inrättad församlings nattvardsgång. Detta medgivande kunde
ju hava sina förklaringsgrunder ur andra synpunkter, men efter
bestämmelsen om villkoret för ledamotskap kom det något oväntat,
all-denstund man i bestämmandet av detta villkor valt skriften till sitt
rättesnöre. De församlingar, som inrättas efter ofta berörda
församlingsordning, bliva och äro således öppen-kommunion-församlingar.

I juni månad detta år (1878) hölls i Stockholm det s. k. "fria
kyrkomötet", där villkoret för ledamotskap i församlingen, enligt sagda
församlingsordning, ändrades så tillvida, att frågan om dopet helt och
hållet ströks. Man får, enligt samma församlingsordning, vara medlem
av församlingen, blott man är och av församlingen erkännes såsom en
kristen, vare sig man är döpt eller icke. Detta var ett steg tillbaka, ja,
ett felsteg så stort, att, om vi ej för mycket misstaga oss, det innebär
uti sig fröet till upplösningen av hela den tilltänkta
församlingsbyggnaden. Detta tillbakagående på en redan inslagen väg avsåg, synes
det oss, att med ett enda hugg befria sig ifrån barndopets gordiska
knut, men ack, man kastade bort barnet med badvattnet. Barndopet
uppoffrades, och det med rätta, men även det kristliga dopet fick följa
med. Och det viktigaste av allt i detta sammanhang: den bibliska
läran att dopet är ett av villkoren för ledamotskap i församlingen
uppoffrades även. Detta offer kan med intet uppvägas och förefaller
så mycket märkvärdigare, som överhuvud de kyrkosamfund, vilka
burit namnet kristna, varit eniga i den uppfattningen, att det är
genom dopet, som en person upptages i församlingens gemenskap. Så
är ju fallet både i den romerska och grekiska kyrkan och i alla
protestantiska kyrkosamfund, vilka begagna dop i vatten. Vi anföra icke
detta för att bevisa, att denna uppfattning därför skall vara riktig,
ty de flesta av dessa kyrkosamfund hava begagnat och begagna mycket,
som är orätt, t. ex. barndopet, men vi hänvisa på förhållandet av det
skäl, att saken tyckes vara i och för sig så enkel, att alla utan undantag
fattat den på ett och samma sätt. Huru kunde då det fria kyrkomötets
röstpluralitet stryka ett villkor för ledamotskap i församlingen, vilket
aldrig blivit struket förr? Hade samma pluralitet besinnat, att den i
och genom sitt beslut gjorde det helt och hållet omöjligt att enligt den
församlingsordning, som då var före till stadfästelse, upprätta en

922.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0928.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free