Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
222
man icke genom ett ovärdigt deltagande må ådraga
sig en dom.
Nattvardens betydelse är alltså påminnelse genom
sinnebilder om Kristi död till försoning för våra
synder och om vår lifsgemenskap med honom, som var
död, men lefver för oss hos Gud; och enär vi alla,
som tro, deltaga af samma bröd och samma kalk,
påminner äfven nattvarden om deltagarnes enhet i
Kristus Jesus, såsom delaktiga af hans lif. Om dessa
stora sanningar behöfver församlingen beständigt
påminnas, derföre bör nattvarden ofta upprepas. Den
tjenar då till att nära detta lif, som genom
pånyttfödelsen upptändts. Häraf framgår, att nattvarden bör
följa efter dopet, ej föregå det. Dopet betecknar det
nya lifvets uppkomst, nattvarden dess näring.
Likasom dopet bekräftar det nya lifvet i dess början, så
bekräftar nattvarden detta lif i dess fortgång, i det
den är på samma gång en tillsägelse af Gud, att han
uppehåller detta lif, och en bekännelse af deltagaren,
att han lefver af Kristus: och slutligen, likasom dopet
syftar på uppståndelsen, så hänsyftar nattvarden på
den eviga himmelska glädjen, när alla troende och
frälsta skola dricka af vinträdets frukt på nytt med
Jesus i hans Faders rike (Matt. 26: 29). Ehuru det
som i nattvarden ätes och drickes är biol t bröd och
vin, och ehuru nattvarden likasom dopet är en blott
sinnebildlig instiftelse, så är dock Kristus närvarande
i såväl den ena som den andra af sina instiftelser och
verkar lifgifvande och frälsande i den troende
deltagaren, hvilken i och med detsamma bekänner sitt
beroende af Kristus för evigt lif. Att Kristus sade:
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>