Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Den gotiska bygnadskonsten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
rakt uppstigande posterna, fyllas af lysande glasmålningar och
utgöra en af den gotiska stilens gianspunkter. Under fönstren
genombrytes ofta midskeppets vägg genom gallerier på småkolonner,
så kallade triforier, hvilka stundom äfven behandlas såsom
fönster, så att murytorna tyckas nästan fullkomligt upplösta.
Utomkring stödjas de härliga bygnaderna af ett system af kraftfulla
sträfpelare, hvilka åter genom djerft spända sträfbågar stå
förbindelse med midskeppets höga öfverbygnad. Uppåtsträfvande
är hela bygnadens karakter, som uttryckes i hans prydliga
fönstergaflar, hans af otaliga småtorn (fialer) krönta sträfpelare
och sträfbågar. hvilka öfver allt bryta den tunga, vågräta linien;
uppåtsträfvande äro de åttkantiga, af genombrutet stenstafverk
bildade och med tusentals rankor och blad prydda tornen på
vestfronten och det smidiga tornet öfver korsqvadraten. Det helas
plan motsvaras af utarbetningen i enskildheterna. Praktportalerna
och pelarna äro rikt klädda med helgonbilder; massor af guld- och
färgprydnader skilja för ögat pelare, bågar och hvalf ifrån
hvarandra; alla kapitäl, spetsbågar, gaflar och små spetstorn
framträda i den rikaste skrud af lätt bladverk (de så kallade
krabborna); från hvarje spets spirar upp en korsblomma.
Den praktfullaste utstyrseln kommer dock det numera icke
på en krypta höjda koret till del. Dess bestämmelse är nu att
förvara det mest upphöjda och dyrbara, nämligen de heliga
relikerna och altaret.
Frankrike är det land, der gotiken först uppkom, Paris
och dess närmaste omgifning hennes vagga. Det var de
skarpsinniga nordfranska arkitekternes snillrika sammanställningsförmåga,
som förstod att till ny enhet sammansmälta de enstaka element
till en ny stil, hvilka förut uppträdt i Frankrike: de bourgogniska
bygnadernas rika kor, söderns sträfbågssystem, Normandies
korshvalf. De tidigaste minnesmärkena från 12:e århundradet äro
katedralerna i Laon och Paris (Nôtredame). Lättare, klarare
och djerfvare framträder stilen med 13:e århundradet i verk sådana
som katedralerna i Rheims (börjad 1212), Amiens (22),
Beauvais, Rouen (St. Maelon) med flere. Med 15:e
århundradet vidtager en efterblomstring, flamboyantstilen, som
synnerhet på den verldsliga bygnadskonstens område har många
prydliga verk att framvisa. I Nederlanden, som under senare
medeltiden stod under fransk odlings inflytande, äro dessa bygnader
särdeles framstående. Talrika exempel, rådhusen i Brügge,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>