Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 6. Det romanska tidehvarfvets skulptur - 7. Det gotiska tidehvarfvets skulptur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
hvilka, som bekant, tillhöra den romanska stilen. Denna
fantastiska skulptur fortlefde länge så väl i Norges som Sveriges
landsändar utan att dock kunna utveckla sig till verkligt plastisk
klarhet eller sjelfständig betydelse.
Den italienska konsten utbildade sig visserligen i likhet
med den tyska och franska, men gick dock i allmänhet sin egen
väg. Den bildande konsten befann sig emellertid här under sin
första epok på en ganska låg
ståndpunkt, kvarom bland annat
metallportalen till San Zeno
i Verona samt den i
stenskulptur arbetade
</sp>predikstolen i San Ambrogio i
Milano</sp> bära vitnesbörd.
Först under 13:e århundradet
höjde sig skulpturen med
den berömde Nicolà Pisano till
verklig betydenhet. Med honom
upplefde plötsligt antiken i all
sin glans och härlighet, om ock
ej till långt lif. Ett af denne
konstnärs förnämsta arbeten är
den praktfulla predikstolen
baptisteriet i Pisa (1260)
(42). Detta verk öfverträffas
dock af ett hans senare verk,
predikstolen i domen uti
Siena. Båda äro fristående och
hvila på marmorkolonner, hvilka
delvis bäras af gående lejon.
Bröstningarna smyckas med
reliefer ur Kristos’ lif. Slutligen
var den store mästaren äfven
verksam vid prydandet af brunnen framför rådhuset i
Perngia.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>