Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 8. Renässanstidens skulptur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Ojemförligt mera framstående är dock den fireuziske
mästaren Lorenzo Ghiberti (1378–1455), en af de utmärktaste
bland alla tiders plastiker. Hans ryktbaraste verk, östra
dörrarna till baptisteriet i Firenze, hänförde Michelangelo till
det bekanta uttrycket, att de vore värdiga att vara portar till
sjelfva paradiset (44). Något tidigare hade han förfärdigat den
enklare, men ej mindre förträffliga norra dörren till samma
bygnad.
Vid sidan af Ghiberti och utan tvifvel utvecklad genom hans
inflytande stod Luca della Robbia (1400-1481). Från hans
tidigare konstnärliga uppträdande härröra många verk i marmor
och brons, hvilka kunna hänföras till denna tids yppersta arbeten.
Men hans hufvudsakliga verksamhet egnades åt figurer, formade i
bränd och glaserad lera, mestadels i hvitt på ljusblå botten med
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>