Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 8. Renässanstidens skulptur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
<i>Benvenato Cellini<i> (1500–1571),. Ett af hans verk, den utomordentligt
fint och prydligt genomförda brousreliefen Nymfen i
Fontainebleau, förvaras i Louvremuseet. Hans mästerskap gjorde sig dock
företrädesvis gällande i mindre guldsmedsarbeten, af hvilka flerstädes
praktfulla prof bevaras.
Äfven uti de
norditalienska skolornas hårda
naturalism inträngde under
denna tid en och
annan mildare fläkt af
skönhet och behag. Både
i Bologna och Modena
lifvades konstnärer af
denna anda; mest firad
bland dem var Jacopo
Tatti, efter sin store
lärare kallad Jacopo
Sansovnio. Den af honom
förfärdigade statyen af
aposteln Jakob
finnes i Fireuzes dom
af hans talrika i
Venezia befintliga arbeten
anses bronsdörren till
sakristian i San Marco
såsom ett af de yppersta.
2. Den nordiska skulpturen under l5:e och 16:e århundradena.
Med början af 15:e
århundradet vaknar äfven
norr om Alperna
sinnet för det realistiska,
som snart skulle lyckas besegra medeltidens konst för att i dess
ställe föra den moderna, på naturstudier grundade uppfattningen
till väldet. Om likväl den nordiska plastiken ej någonsin nådde
samma höjd som Italiens, får sådant måhända tillskrifvas dels
bristen på antika förebilder och på det erforderliga
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>