Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 10. Nittonde århundradets skulptur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
och historien</sp>, en mängd byster och medaljonger, äfvensom
genom de många lärjungar, han bildade eller handledde. Den
svenska skulpturen har efter honom att uppvisa en rad af
utmärkta mästare, bland livilka vi företrädesvis nämna Johan
Niklas Byström (1783-1848), i synnerhet lycklig i qvinnofigurer,
Bengt Erland Foqelberg (1786-1854), i sina flesta verk
påverkad af Thorvaldsen, men ädel och sjelfständig i sina skulpturer
ur den nordiska mytologien, Odin, Tor och Balder, skapare
af de utmärkta bronsstoderna af Birger Jarl, Gustaf II Adolf
och Karl XIV Johan, Karl Gustaf Qvarnström (1810-1867),
utmärkt i porträttstoderna af Tegnér, Berzelius, Engelbrekt,
samt <i>Johan Peter Molin</sp> (1814-1873), som i synnerhet genom
sin fontän med nordiska sagofigurer samt Karl XII:s stod
vunnit rykte.
Det blef emellertid en annan än Sergel förbehållet att i
konstens hemland gifva den kraftigaste och djupast verkande
väckelsen till en ny stilriktning. Denne var venezianen Antonio
Canoca (1757-1822), hvilken i synnerhet förmådde genomföra de
nya grundsatserna i framställandet af qvinlig skönhet, ehuru med
någon bismak af den förra sinligheten och glattheten. Mindre
lyckades han i högtidligare ämnen och misslyckades nästan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>