Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
biografen
7
och en god ryttare var han
tydligen också i denne sin
ställföreträdare på filmen.
Knappast fäster sig väl
åskådaren likväl mest vid den
karaktäristik, som här gavs åt
Napoleon, huvudsaken i filmen
är den långa rad av med
storslagen regi iscensatta
stridsmålningar, som trots ämnets
enahanda bjuda oss bilder av
oupphörlig växling. Artilleristrider
och kavalleriattacker,
stormningar och bajonettanfall,
ply-magerade marskalkshattar och
flygande fanor, sårade och döda,
hela detta myller av ting, hästar
och människor, allt med trogen
tidsfärg och pålitlig historisk
kostym ilar förbi vår syn. Och
så i det kritiska ögonblicket,
då krutröken lättas, kommer
Napoleon emot oss på sin vita
häst och förenar med sin
centrala figur de spridda synerna
av ett allehanda till en
helhetsbild, som ger ögat en smula
behövlig vila. På det sättet
utspelas segerdagen i Austerlitz
och nederlaget vid Waterloo
på filmen med en såväl juass-
Tronavsägelsen.
som detaljverkan, som är så
god, att den här ej behöver
några berömmande epitet.
Mest gripande genom ur clen
annars vanligtvis rådande
massverkan framträdande mera
individuella episoder, äro kanske
bilderna från det ryska
återtåget. Den enstaka franske
soldatens död i den snöiga skogen,
huru mycket starkare verkar
det ej på stämningen än
massfallet ute på slagfälten! Och
Fången på S:t Helena.
Napoleon utarbetar sin krigsplan.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>