Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Achrelius, Daniel Erici - 3. Acrelius, Israel
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
(Källor: Ol. af Acrels Slägttafla på Riddarhuset. — Aboa Lit. p
91. — Schefferi Suecia Lit. p. 323. — Åbo Tidn. 1783 sid.
140 f. — Adelungs Gel. Lex. 1 Th. p. 162. — Palmsköldska
Saml. N:o XV. Bibliograph. T. 1. — Svenska Vitterheten, af L,
Hammarsköld. — J. H. Lidén, Catal. Disputat.)
P. A. S.
3. ACRELIUS, ISRAEL.
Född i Österåker i Roslagen d. 25 Dec.[1] 1714.
(Föräldrar: Kyrkoherden Johannes Acrelius och Sara Gahm).
Studerade i Upsala. Prest 1743. Phil. Magister s. å. E. O.
Amiralitets-Predikant 1745. Prost öfver Svenska
Församlingarna i Amerika och Kyrkoherde i Racoon och Pensneck
1749, men samma år befullmägtigad att vara Kyrkoherde i
Christina, sedan underrättelse om der inträffad ledighet
ankommit. Kyrkoherde i Fellingsbro i Westerås stift 1758.
Contractsprost 1759. Theol. Doctor 1779. Riksdagsman 1769,
1771. Död på Vestra Torresta i Fellingsbro d. 25 Apr. 1800.
Gift 175. med Catharina Elisabeth Strangh.
Acrelius, som först undanbad sig, men sedermera lät
öfvertala sig att emottaga befattningen som Svensk Prost och
Pastor i Amerika, afreste från Stockholm d. 20 Juli och
ankom till Philadelphia d. 6 Nov. 1749. Han blef väl
emottagen af sin Församling.
«Prosten kunde ej annat föreställa sig, än att finna
många oordningar i en församling, som stått hela året vacant och
dessutan lefde i så fritt land. Men emot förmodan fant han
dock, att folket kom ganska enhälligt till kyrkan, med
mycken aktsamhet afhörde predikningar, sungo sina Svenska
Psalmer utan föresjungare, och somlige af dem till förundran väl.
För öfrigit förde de barnen till Dop i kyrkan och Modren till
kyrkogång, med mera. Deremot förspordes många
oordningar: Att under gudstjenst gingo både qvinnor och män ut och
in i kyrkan, under förevändande af någon nödvändighet; Att
barnen höllos ifrån Dopet till 6, 7 eller 8 veckor; Att
föräldrarne sjelfve ville stå fadder för barnen, icke angåfvo
barnens namn och ålder, förr än samma stund det fördes till
Dopet; Att grafvar öppnades och lik begrofvos, utan att
gifva det Presten tillkänna. Ibland uppkastades grafvar när
folket gick i kyrkan eller under gudstjensten; liket kom under
eller efter gudstjensten; största delen af församlingen var i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>