- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
72

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. September 1932 - Recensioner - S—e: Nya verk av Roger Martin du Gard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

RECENSIONER

”Honte? Qu’est-ce que la honte vient faire
là? Comme si chaque tempérament n’avait
pas ses bizarreries, dès qu’il s’agit d’amour
physique ... Vas-tu établir des hiérarchies?
Décréter: tel désir est noble, tel autre .. .”

Det är otvivelaktigt André Gides tonfall.
Men kanske skulle man — trots den
ojämförligt finspunna psykologien i ”Les
Faux-Monnayeurs” — våga hävda, att Gide själv
aldrig lyckats gestalta detta delikata motiv
med en så utomordentlig konstnärlig kraft.
Pjäsens handling är i korthet följande. I en
liten firma anställes en ung man; han
förälskar sig snart i innehavarens syster, som
förut levat helt och hållet bunden vid sin
bror, vilken en gång tagit hand om henne
efter en ungdomlig förseelse, som kunde ha
kostat henne hela hennes framtid. Systern
och den unge mannen komma varandra allt
närmare, och en vacker dag tillkännage de,
vad alla utom just brodern redan ha
förstått, sin tillämnade förlovning. Brodern blir
träffad i hjärtat och föresätter sig att
förhindra förbindelsen. Läsaren undrar varför.
Ett ögonblick misstänker han, att systern och
brodern ha stått varandra onaturligt nära.
Men sanningen kommer i dagen. Brodern,
som aldrig kunnat känna en kvinnas kärlek,
har utan att själv märka det flyttat över sin
ömhet på — den unge mannen. Han är själv
icke medveten om att han kommit in på en
farlig väg. Nu, när systern vill ta den unge
mannen ifrån honom, tror han själv först, att
det är förlusten av systern han beklagar och
sörjer. När han upptäcker, att det är den
unge mannen och icke systern han vill ha
för sig själv, faller han samman. Stycket
slutar — med en eftergift åt teaterschablonen,
som man kanske kan beklaga — med ett
revolverskott.

Denna historia låter i ett torrt referat
uteslutande kuriös, och skulle man utan
förberedelse bli bekant med styckets personer i
det stadium av intrigens utveckling, som
ligger i tredje akten, skulle man tro sig
försatt till ett sällskap dårar. Den föregående
mästerliga expositionen gör emellertid, att
publiken icke bara uppfattar intrigens
utveckling som fullt naturlig utan att den tvingas
förstå och sympatisera med vad som ytligt
sett endast är en känsloförvirring. Martin
du Gard har kortast sagt lyckats med vad
Gide icke alltid fört i land, nämligen att göra
känslolivets förvillelser naturliga och
fattbara för lyckligare lottade. Han har strött
in en rad smådrag, som tillsammans avslöja
en obetvinglig ödesmakt bakom intrigens
gång och göra den fullt begriplig, och han
har tagit så fint, så humant och mjukt på
den tragiska konflikten, att varje läsare
eller åskådare måste bli besegrad. När man
grubblar över vad det är som främst skänker
detta stycke dess oerhörda kraft av gripande
makt, kan man ertappa sig med att famla i
ovisshet. Ett ögonblick frestas man att i
styckets dramatiska teknik se dess främsta
resurs — Martin du Gard har nämligen
lyckats hålla läsaren i en nästan outhärdlig
spänning ända till den sista minuten, då
avslöjandet kommer som en bomb. Men man
inser snart, att styckets värde ligger djupare.
Denna exposition av hämmade själars
förtvivlade ömhetsbegär äger sin finaste kvalitet
icke i teknikens finess och den dramatiska
spänningen utan i själva greppets mjuka
humanitet. Det är en rik, vidsynt och
med-kännande människa, som står bakom pjäsen
”Un taciturne”.

S—e.

72

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1932/0560.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free