- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
6

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 9. November 1932 - Artur Lundkvist: William Faulkner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

artur lundkvist

WILLIAM FAULKNER

En amerikansk författare har kallat kriget
”the university for the present generation of
writers”. Till dem som utbildats vid detta
ojämförliga universitet hör även William
Faulkner, diktaren från Mississippi, som
under loppet av några få år sänt ut bortåt
ett tiotal böcker och snabbt ryekt fram i
främsta ledet av unga amerikanska författare.
Han är född 1897 och tillhör en gammal
ansedd släkt av statsmän och militärer. Han
deltog i kriget som flygare, varvid han
störtade med sin maskin men slapp ifrån
med en fotskada. Under några år förde han
en orolig tillvaro, luffade i Europa och
arbetade i olika yrken i Amerika. Han kom
till New York och hade ingenstans att bo,
fick sova i en soffa hos Stark Young,
novellisten från Södern, och bodde en tid hos
Sherwood Anderson, som lovade att placera
hans manuskript innan han sett en rad av
vad mannen skrivit. Senare flyttade Faulkner
tillbaka till Mississippi, där han skrivit
flertalet av sina böcker samt för övrigt, sysslat
med farmning. 1924 debuterade han som poet
(”The marble faun”) och 1926 kom hans
första roman, ”Soldier’s pay”. Flera av de
följande, starkt experimentella böckerna hade
svårt att finna förläggare, tills Faulkner
började observeras och med ens blev det
omdiskuterade namnet bland de unga
författarna.

En finner honom genial, en annan anser

honom oläsbar, och den engelske förläggaren
har ordnat recensionsutdragen på omslagen
under rubriken: För och emot Faulkner. Han
hör inte till de klara profilerna och är inte
så lätt att genomskåda. Han döljer sig bakom
sin ytterst drivna litterära teknik och sina
med osökt lätthet genomförda experimentella
intentioner. Var är egentligen mannen själv
i dessa lysande prov på litterär förmåga?
En svensk läsare kommer till en början att
tänka på Hjalmar Bergman och hans
Bergslagskomedier. Det är samma bisarra
diktvärld, skickligt sammanvävd av fantasi och
verklighet, det är samma berättandets
besatthet, som trots ali virtuositeten stundom tycks
bli författaren övermäktig och föra honom
dit han icke vill. Och själva stoffet är
likartat: även Faulkners diktning rör sig kring
gamla släkters urartning och deras sista
underliga skott. Bergman skrev en smula
filmartat, Faulkner använder ofia en
fullkomlig filmteknik: han väljer utsikts- och
operationspunkter för sina skildringar liksom
en regissör väljer kamerainställningar, och
han sammanför sina scener i ett slags
montage. Resultatet blir en ny kompositionsmetod.

Romanen ”As I lay dying” är helt
genomförd i denna teknik. Historien är i och för
sig enkel nog. Genom sitt sätt att berätta den
vinner Faulkner hela effekten: den stiger till
surrealism, en dröm, som på en gång är
starkt fantastisk och full av realistisk skärpa.

6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1932/0654.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free