- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
637

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. Oktober 1936 - Recensioner - Artur Lundkvist: Dimma och eld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Dimma och eld

C. E. ENGLUND: Alla går vi mot tystnaden. Bonniers. 3:50.
ESTER SJÖBLOM: Spärreld. Bonniers. 2: 75.

Redan i diktsamlingen "Dimma" visade
Englund sin melodiska läggning, och man
tyckte sig förstå att den kantiga
expressionismen i hans första prosa var en lånad form.
I den nya diktsamlingen har allt blivit till
melodi, konturer och motiv drunknar i
ordmusiken: man får bara ett obestämt
skönhetsintryck och kan inte skilja den ena dikten från
den andra. Själva orden verkar egendomligt
vaga och utan substans, bilderna glider undan
som dimformationer. Diktsviten erinrar om en
vandring i ett dimmigt höstlandskap där
horisonter och alla föremål skyms bort och suddas
ut: man urskiljer bara själva marken med de
fallna löven och de melankoliska
vattensamlingarna i vilka enstaka droppar faller nästan
ljudlöst från träden. Förgängelsekänslan är
ständigt närvarande, till och med i
barndikterna: alla vägar leder in i dimman och
tystnaden. Englund har inte stora
variationsmöjligheter och det blir ganska monotont, även
om suggestiviteten och förnimmelsens lyriska
äkthet är tillfinnandes på de flesta sidor. Det
är som om upplevelsen av utplåning och
upplösning förlamat diktaren: han kan inte längre
hålla fast någonting, inte en konkret tanke,
inte en klar minnesbild. Han flyter ut i sina
stämningar, ordmusiken går tomning, det
personliga försvinner i ett allmänt poetiskt sudd.
"Allt är ett öde månhus i månljusa nätters
månljus." Hans stämningsmåleri blir
därigenom ofta blint och ansvarslöst. Man kan
citera nästan vilken som helst av dikterna som
typisk i det avseendet.

Aftonen sjunker kring vallhornets låt,
sömnig är åkrarnas blom.
I skymningens källa speglas en brand,
i fladdrande lågor ur okända land,
drömspel och fattigdom.

Jag lägger min längtan i slöjor av eld,
en hägring att minnas när kvällen är stum.

Stjärnorna spelar i okända rum,
ett evigt mysterium.

Det är inte lätt att frånskilja det
allmänpoetiska som ingår i en dylik dikt och
följaktligen heller inte lätt att kritiskt bedöma
den. Englund är utan tvivel poet, men som
konstnär är han mycket famlande och
ouppklarnad.

Göm din sorg under sagornas ord,
ingen skall veta om bördan stor —

Det är ur både psykologisk och konstnärlig
synpunkt ett farligt råd han ger sig själv. Han
bör ta sig i akt för en lättvindig flykt bort
från sig själv och de egna problemen, annars
kommer han inte att göra sina förutsättningar
rättvisa.

Ester Sjöblom skiljer sig från debuterande
skaldinnor i allmänhet genom sitt fräsande,
rödglödgade temperament. Hon avskyr
tamhet, hon leker vildkatt och öppnar spärreld
med sina zigenarögon och skakar trotsigt på
den rufsiga luggen, hon dansar i sneda
lackskor och trampar den älskade i hjärtat så
klackarna blir röda, hon bränner huset som
blivit en grav för hennes ungdom och rymmer
sin väg, hon lyfter sin trasiga unge mot solen
och skrattar från vägkanten där lindarnas
honung dryper över ansiktet. Under den
ungdomliga smaken för våldsamheter i kärlek och
livsföring tycks dölja sig ett naturbarns friska
sensualism och instinktiva frihetsbegär: hon
kan vara en svensk lantflicka som inte glömt
barndomens närhet till naturen. Hennes
livssyn är jordisk, en lovsång till arbetet och
fruktsamheten; hon talar om att dricka iskallt
vatten ur sina egna händer, arbeta tungt på
de röda gårdarna och baka mörkt bröd i köken.

637

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0649.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free