- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
496

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli—aug. N:r 6 - Georg Svensson: Danskt bokhantverk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

georg svensson

Bokomslag i litografi av J. Th. Lundbye till
"Sakuntala" 1845.

nyantikens danska bokkonst. Inte så att den skulle
stå lågt, tvärtom står den sig gott i jämförelse med
barockens men standarden är så jämngod att det är
svårt att på ett begränsat utrymme utmärka några
särskilda böcker. Utställningen bjöd på ett övermått av
karakteristiska, i kopparstick vignetterade titelblad
från perioden. Mot slutet av 1700-talet började en
nationell illustrationskonst att växa fram i Danmark,
medan tidigare epoker lånat illustratörer eller
illustrationer utifrån. Skulptören Johannes Wiedewelt i
samarbete med kopparstickaren Joh. Fr. Clemens
illustrerade Ludvig Holbergs "Peder Paars" 1772, som kan
betraktas som det danska 1700-talets vackraste bok.
Däremot är illustrationerna till den vackra danska
upplagan av "Don Quixote" från 1776—77 ogenerade
kopior av Charles Coypels illustrationer till den franska
folioupplagan från 1746. Ovannämnde Clemens
graverade efter Nic. Abildgaards förlagor illustrationerna
till en praktupplaga av Holbergs "Niels Klims
underjordiske Reise" 1789.

Utställningen visade några utsökta prov på
häftesomslag från tiden omkring 1800, framställda
övervägande med typografiskt material och med
färgsammansättningar av stort raffinemang. Man fick också se
en del vackra prov på ramverk och titelsidedekor som
åstadkommits genom s. k. guillochering, d. v. s. ett
mekaniskt förfaringssätt, varvid en nål inställes att
rista ett regelbundet mönster i en metallplatta.
Metoden användes alltjämt när man trycker sedlar,
aktie-brev o. d. Adertonhundratalet blev ju de stora tekniska

496

framstegens och de nya illustrationsteknikernas
århundrade. Tonvikten hade också för denna period av
utställningsarrangörerna lagts på bokillustrationen och
där har Danmark så mycket mer att bjuda på än vi.
Bland guldålderns målare var J. Th. Lundbye en av
de främsta illustratörerna. Hans "Fabler for Børn"
(1845) är en klassisk, alltjämt levande barnbok och
hans omslag till den danska upplagan av "Sakuntala"
1845 ett av periodens skönaste. I bägge dessa arbeten
är Lundbyes teckningar återgivna i litografi. Den
andre förnyaren av dansk bokillustration vid
århundradets mitt var Lorentz Frølich som definitivt slog
igenom med de omåttligt populära bilderna till Adam
Fabricius’ "Illustreret Danmarkshistorie for Folket"
1854—55. Dessa teckningar är återgivna i kemitypi,
en specifikt dansk mekanisering av trästicket som gick
så till att tecknaren utförde illustrationen på en
grundad zinkplatta varefter de ristade linjerna etsades och
fylldes med syremotståndskraftigt ämne varpå zinken
bortetsades så att endast linjerna stod kvar. Till de
mest välkända illustrationsverken från denna tid hör
naturligtvis Andersens sagor med Vilhelm Pedersens
illustrationer i träsnitt (1850). Målaren Constantin
Hansen var ävenledes en fin illustratör som faktiskt
1861 i sina illustrationer till den danska folkvisan
Marsk Stig förebådar den norska Snorreupplagan.
Även P. C. Skovgaard och Vilhelm Kyhn var goda
bokillustratörer under detta ljuvliga skede i dansk
konst.

Banbrytaren för bokhantverkets renässans i Morris’
anda hette i Danmark Frederik Hendriksen,
xylografen som skar i trä så många av sin tids bästa
illustrationer. Tack vare honom blev morrisrörelsen i
Danmark av vida större betydelse än hos oss. Hans stränga
krav på hantverksmässigt arbete gick djupt i blodet
på det danska boktrycket som ännu den dag i dag
när det är som bäst uppvisar en gedigenhet av
förebildligt slag. Det var också Hendriksen som stiftade
Forening for Boghaandværk, en kulturinstitution till
vilken vi tyvärr inte haft något jämbördigt motstycke.
Den danska bokkonsten nådde under denne
trädgårdsmästare en yppig blomstring vid sekelskiftet. Joakim
och Nils Skovgaard, Hans Tegner, Aug. Jerndorff och
Fritz Syberg var de främsta illustratörerna, Thorvald
Bindesbøll ett obändigt dekorativt geni och Kristian
Kongstad en boktryckare och tecknare i Morris’
efterföljelse. Bland enskilda arbeten antecknar jag
"Romaner og Digte" utgivna av Chr. Richardt 1882 och
illustrerade av Jerndorff, den stora Holbergupplagan med
Hans Tegners utstyrsel i nyrococo 1883—88, "Danske
Folkeæventyr ved Svend Grundtvig" 1884, illustrerade
av olika konstnärer, "Billeder af danske Kunstnere
til Digte av ældre og nyere Författare" 1889—94,
Drachmanns "Troldtøj" 1889—90 som av Jerndorff,
Joak. Skovgaard och Bindesbøll gjordes till ett
utomordentligt tidstypiskt och samtidigt djupt originellt
praktverk, Lorentz Frølichs förtjusande lilla barnbok
"Hvorledes Dagen gaar for Lille Lisa" 1889, som är
ett danskt sidostycke till Käte Greenaways engelska
barnböcker.

Jag får inte mycket plats att gå in på 1900-talets
danska bokkonst och den får väl f. ö. anses vara
relativt välkänd i Sverige. Boktrycks- och
illustrations-mässigt visar den nog en högre genomsnittsstandard
än den svenska under samma period. Vi har knappast
något så ädelt i illustrationsverk som Fritz Sybergs
upplaga av H. C. Andersens "Historien om en Moder"
(1901) eller Joakim Skovgaards "Bibliske Billeder"
(1923—25), vi har inte maken till Johannes Larsens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:59:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1949/0512.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free