- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
174

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med Grufarbetarnes strejk (1880), Stenhuggeriet i Suresnes (1884), Framåt! (1887),
Flundraårsfesten (1893), Grundstenen tägges till Alexander III-bron (1899), stora, lilliga kompositioner,
hvilka skildra hvar sin sida ur folkets lif, dess dagliga arbete, dess strider och revolter,
dess stora plikter ocli öfversvallande nationella fröjder. Luxembourg-muséet äger Ivå
dukar, som äro synnerligen karaktäristiska för dessa båda former för hans
folklifs-inspirationer. Bondhustrun Manda Lamétrie, hvars landtliga fysionomi är starkt markerad
och som är målad med på en gång kraftig och smidig pensel, är en duk daterad 1887
och utställd på Salongen 1888. Framåt! är en krigsepisod sådan den uppfattas i den nya
tiden. Vi äro långt ifrån de dagar, då målarne skildra bataljer genom alt i första planet
framställa en plvmagerad general, följd af sin lysande generalstab, bland springande
bomber, med några lik utsträckta i en vrå för att sätta pricken öfver i, medan massan
af stridande förlorar sig i fjärran. Här är kriget den namnlösa, disciplinerade massan
med sina vetenskapliga maskinerier, sina anförare blandade med soldaterna. — Roll,
som är kommendör af hederslegionen sedan 1900, är ordförande i Société Nationale des
Beaux-Arts.

I samma kull af naturalister, utbildade i Bastien-Lepages skola, framträda jämte
Ernest Duez (Paris 1843 1896), som målade scener ur det borgerliga och mondäna lifvet

och till och med religiösa ämnen
i form af fri luftsmotiv, Ulysse
Butin (Saint-Quentin 1838—Paris
1883), som med dämpadt
känslofull pensel skildrade dramatiska
episoder ur sjömannens lif; Lucien
Doucet (1856—1895), som mera
direkt följde mästarens traditioner
genom att dela sig mellan
landt-lifvet, de mondäna ämnena och
porträtt o. s. v. — några andra
personligheter, som intagit en
bemärkt plats inom skolan. Det är
först och främst Pascal Adolphe
Jean Dagnan-Bouveret, född i
Paris den 7 februari 1852. Han
kom in på Gérömes ateljé 1869,
tätlade om Rompriset, men lick
endast andra priset 1876; han hade
sedan 1875 på Salongen utställt
klassiska ämnen, som ännu ej
tydligt angåfvo riktningen af hans
talang, då den bestämdes af
inflytandet från Bastien-Lepage, med
hvilken han var nära lierad. Från
1879 utställde han en rad af scener

Dagnan-Iiouverct: het välsignade brödet. (Paris, Luxembourg.) 1,1 ^et verkliga litvet, törst be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free