Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
”andligen fattiga” skulle bero på simpel opportunism igen,
tillhör den slughet, som i bibeltolkningen så ofta bedragit
visheten.
Att börja med vill jag göra den banala, men som
det tyckes i detta samband befogade anmärkningen,
att karaktäristiken ”mera salongsmässig än
Markus” ej behöver betyda någon högre grad av
sa-longsmässighet i och för sig; man kan ju för att ta
ett analogt exempel mycket väl påstå, att prof.
Söderblom är skarpsinnigare än prof. Kolmodin, och
denne skarpsinnigare än prof. Ola Holmström, utan
att därför — nå, parallellen behöver ju icke utföras.
Men då prof. Söderblom angriper det sakliga i
framställningen och karaktäriserar detta som ett
utslag av ”den slughet som i bibeltolkningen så ofta
bedragit visheten”, så kan det vara skäl att upplysa
om den adress, till vilken denna ampra förebråelse
verkligen riktar sig. I Pfleiderers ”Urchristentum”,
sid. 605, läser man följande:
Varför, så frågar Brandt (Evangelische Geschichte, s. 539)
har Mattheus utelämnat liknelserna om änkans skärv och
om avvisandet av domaren i arvstrider? Och han ger härpå
det träffande svaret: ”Mattheus har uppenbarligen redan
stått den kyrkliga politikens ledare, som visste att uppskatta
världsliga medel och ej försmådde domareämbetet, närmare
än Lukas”. Denna kyrkliga opportunism*, som sluter
kompromisser mellan den entusiastiska begynnelsens abstrakta ideal
* Kursiverat av Pfleiderer.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>