Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Men å andra sidan skola vi äfven akta oss för en sådan
sinnets lätthet som den, hvarmed den lärde teologen
skjuter åt sidan de »uppenbarelsens otvetydiga ord» om
all tings återställelse, hvilka förefinnas i de af honom
anförda ställena 1 Kor. 15: 27 28; Rom. 11: 32; Phil.
2: 10 11; Rom. 11: 36 och dessutom i flera andra. Enligt
Kahnis uttala de en frälsningens allmänlighet, »hvars
relativitet förstås af sig själf». Men med en dylik af
godtycke eller af exegetisk naivitet statuerad
själfbegriplighet löser man icke det tusenåriga problem,
som nya testamentet här erbjuder, slår man icke en brygga
öfver den skenbart oöfverkomliga klyftan mellan nya
testamentets lära om de eoniska straffen och dess utsagor
om en allmän världsfrälsning genom Kristus. På bottnen af en
slik »själfbegriplighet» ligger, omedvetet för Kahnis själf,
en panteism, där släktet, genusbegreppet, är allt och
individerna endast försvinnande moment, af hvilka huru
många som helst kunna gå förlorade, om endast den allmänna
släkttypen öfverlefver förstörelsen, och detta är då » den
frälsningens allmänlighet, hvars relativitet förstås af sig
själf». För vår del skola vi tillerkänna utsagorna å den
ena sidan samma giltighet som utsagorna å den andra. Om man
genom ett sådant förfarande komme till det utslag, att nya
testamentet motsäger sig, så har man att ödmjukt böja sig
under detta sorgliga faktum, i det medvetande, att man dock
bevarat den oväld, som är exegetens plikt.
Då Kahnis yttrar, att gensägelserna, som yppats mot
den af kyrkan hyllade uppfattningen af de eoniska straffen,
utgått från idealistiska, mystisk-pietistiska, humanistiska
eller förmedlande ståndpunkter, så har han rätt och har
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>