Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
92 O. WIESELGREN
Här och var löpa linjerna in i varandra, beroende på att konstnären arbetat
med mindre omsorg, men överallt ser man dock, att avsikten varit att forma
en omramning av konstant typ. Vad som nu förtjänar att särskilt
uppmärksammas är att enligt vad van den Gheyn funnit samtliga arbeten, som
kunna ställas i förbindelse med Loyset Liédet och hans ateljé, bära just
denna karakteristiska omramning. Van den Gheyn var ursprungligen
benägen för att betrakta den som en personlig signatur, men sedan Mély
framfört vissa kritiska invändningar mot detta antagande, har han
modifierat sin uppfattning därhän, att han anser dess syfte vara att som ett
slags firmamärke bestyrka miniatyrernas härstamning från Liédets ateljé.
På detta sätt torde dess betydelse i fråga om vår handskrift också vara att
fatta. Måhända skulle en mera detaljerad undersökning, stödd på
parallellgranskning av vår handskrift och Liédets övriga dokumentariskt belagda
verk, kunna giva oss möjlighet att med så stor säkerhet som över huvud
taget låter sig uppnå i dylika fall särskilja de miniatyrer, som härröra från
hans egen hand, från dem, där någon bland hans lärjungar eller medhjälpare
fört penseln, men ett dylikt arbete är mig på grund av bristande tillgång
på jämförelsematerial för närvarande icke möjligt att utföra. Så mycket må
endast påpekas, att den i Köpenhamns Kongel. Bibliotek befintliga
handskriften Thott fol. 540, som i det föregående omnämnts, utgått från samma
ateljé och dekorerats av samma mästare som den här behandlade. Den
ovan omtalade inramningen med färgade linjer på svart botten återfinnes
där i samma form som i den av Liédet utförda handskriften Histoire de
Charles Martel i Bibliothèque Royale i Bruxelles (publicerad av van den
Gheyn). Till och med den taggade båge, som hos Liédet uppåt begränsar
en del av miniatyrerna, återkommer i Köpenhamnshandskriften på
fullkomligt identiskt sätt. Figurstil, komposition och färgskala förete likaledes
genomgående överensstämmelser. Att bestämma, i vilken utsträckning olika händer
varit verksamma vid miniatyrernas utförande, måste emellertid även i detta
fall lämnas åt en kommande detaljgranskning.1
1 Använd litteratur: DURRIEU, P., Découverte de deux importants manuscrits de la »Librairie» des
ducs de Bourgogne (i: Bibl. de l’École des chartes, Vol. 71, 1910). — Samme förf., La miniature flamande
au temps de la cour de Bourgogne (1415—1530). Brux. & Paris 1921. — Lindner, A., Der Breslauer
Frois-sart Berl. 1912. — Martin, H., Les Histoires Romaines de Jean Manset, illustrées par Loyset Liédet.
Paris u. å. (Les joyaux de l’Arsenal, Vol. 3.). — MÉLY, F. DE, Les primitifs et leurs signatures. Vol. 1:
Les miniaturistes. Paris 1912. — Van den Gheyn, J., Histoire de Charles Martel. Reproduction de 102
miniatures de Loyset Liédet. Brux. 1910. — Winkler, F., Loyset Liédet, der Meister des Goldenen Vitesses und des
Breslauer Froissart (i: Repertorium f. Kunstwiss., Bd 34, 1911). — Samme förf., Studien zur Gesch. d.
niederl. Miniaturmalerei des XV. u. XVI. Jahrh. (i: Jahrb. d. kunsthist. Sammlungen des Allerh.
Kaiserhauses, Bd 32, 1915). — Samme förf., Der Leipziger Valerius Maximus. Mit einer Einleitung üb. die
Anfänge des Sittenbildes in den Niederlanden. Lpz. 1921.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>