Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frihet, likhet, broderskap
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
61
turelle tarv, ikke en enkelt klasses interesse, stilles i
forgrunden.
Man misforstaar tregreningsidéen, hvis man hefter
s’.g ved tretallet og tror, at den er utsprunget av en
mystisk forkjærlighet for dette tal. Den har sin grand
i en helt saklig betragtning av kulturlivet, og man be
høver ikke at hylde Steiners antroposofiske anskuelser
for at forstaa og vurdere den sociologiske kulturbetragt
ning, hvorpaa tregreningsidéen hviler. Visstnok kan
man blandt tregreningsidéens forsvarere merke en ten
dens til en altfor radikal sondring mellem de tre om
raader. Men at der mellem disse omraader bestaar en
fundamental organisk forskjel — lik forskjellen mellem
de væsentligste organsystemer i det menneskelige le
geme _ det blir ved en nærmere betragtning indlysende.
Naar denne forskjel betones, saa er det selvfølgelig ikke,
fordi man miskjender nodvendigheten av samfundets
enhet og" sammenhæng, men fordi denne enhet - - like
som al organisk enhet — er betinget av en rigtig eller
formaalstjenlig organisk differentiation. En masse er -
som vi i det foregaaende har set - ikke nogen or-
ganisme.
Paa grund av de mange misforstaaelser er det heller
ikke overflødig at betone, at det naturligvis ikke dreier
sig om en tredeling av staten, men av samfundet som
helhet. Staten omfatter kun en del av samfundet.
nemlig de politiske institutioner, administrationen av
de offentlige anliggender og retsinstitutionerne. Mon
utenfor og uavhængig av staten foregaar der stadig
socialdannelser av aandelig eller økonomisk natur, som
har sit utspring i det private eller frie initiativ. Og
disse indgaar i samfundet, selv om de ikke indgaar i sta
ten. Det er jo netop forholdet mellem staten og dette
frie so?ia’e liv, som i vor tid er det brændende problem.
/
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>