- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / XII. Tånge-Ö. Ä. /
1681-1682

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Österrikiska tronföljdskriget - Österrikisk konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1681

Österrikisk konst

1682

na inbröto i Milano och den av
fransmännen understödde Karl
Albrecht i Böhmen. Understödd
spec. av ungrarna, grep
emellertid Maria Teresia 1742 till
offensiven, .fördrev den s. å.
kejsar-krönte Karl Albrecht Ur Böhmen
och inträngde i Bayern. Hon
nödgades dock sluta fred med Fredrik
i Berlin 1742, varvid Österrike
avträdde Schlesien (se d. o. sp. 235).
Efter detta offer, varmed första
schlesiska kriget slutade,
kunde Maria Teresia med sådan
framgång fortsätta kampen mot
sina övriga fiender, att Fredrik
1744 fann sig föranlåten att ånyo
bryta freden (andra
schlesiska kriget). Han vann
lysande framgångar och uppnådde
genom freden i Dresden 1745
bekräftelse på Schlesiens avträdelse.
Krigets tyngdpunkt kom nu att
förläggas till österrikiska
Nederländerna, där fransmännen flera
gånger besegrade engelsmännens,
holländarnas och österrikarnas
förenade arméer, bl. a. vid
Fon-tenoy 1745. Fredsunderhandlingar
inleddes 1748 i Aachen och
resulterade i en fred s. å., enl. vilken
Maria Teresia fick pragmatiska
sanktionen erkänd men avträdde
Parma till Spanien.

Österrikisk konst. Österrike
har, ehuru hörande till det gamla
tyska kulturområdet, i
konstnärligt hänseende stått i starkare
beroende av Italien än
angränsande delar av Tyskland. -—•
Medeltiden. Under romansk tid
uppstod i Wien en stil,
sammansatt av italienska och
sydtyska element och med
Stefans-kyrkans rikt dekorerade
västpor-tal som det mest karaktäristiska
monumentet. Wien blev även ett
centrum för konstutövningen
under gotiken. Stefanskyrkan
fullbordades i yppig sengotisk stil (se

Lantbruksministeriets byggnad i Wien,
Av J. B. Fischer v. Erlach.

ill. till Wien sp. 735). Under
starkt italienskt inflytande
arbetade vid medeltidens slut den från
Tyrolen stammande bildhuggaren
och målaren Michael P a c h e r.
— Renässansen. De oroliga
politiska och kyrkliga förhållandena
i Österrike under 1500-t. verkade
hämmande på konstutövningen.
De fåtaliga bevarade verken
vittna om italienskt inflytande;
epokens förnämsta minnesmärke,
Maximilian I:s gravgård i
Hovkyrkan i Innsbruck, har
emellertid inslag av nederländsk stil, och
två av de monumentet omgivande
furstestatyerna äro utförda av
nürnbergaren P. Vischer d. ä. —
Barocken är ö:s stora period. Vid
sidan av de talrikt förekommande
italienska konstnärerna
framträda nu även inhemska mästare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:24:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/12/0877.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free