- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IV. Finlay-Gros /
419-420

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fotografi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

419

Fotografi

420

Kopieram.

(se d. o.), genom ett med bländare
av fast 1. iris-typ (se
Objektiv) begränsat strålknippe å det
ljuskänsliga materialet projiciera
en bild. Ljuset förändrar då
bromsilvret, så att genom
framkallning (se d. o.) den latenta
bilden göres synlig, i det att
silver utfälles, desto mera ju
starkare ljuset verkat. Så erhålles en
negativ bild; det ej förändrade
bromsilvret bortlöses (bilden
fixeras) med natriumhyposulfit
(fixernatron), varefter negativet
sköljes och torkas. —
Förstärkning och försvagning. Om den
erhållna bilden är för svag (tunn),
kan den förstärkas, t. ex. genom
blekning med kvicksilversalter 1.
saltsur bikromatlösning och
efterföljande återframkallning. Är
åter bilden för kraftig (tät),
försvagas den med rött blodlutsalt,
permanganat, persulfat o. d., allt
efter den ändring i täthet och
kontraster, som önskas. —
Kopiering. För att erhålla en positiv
bild med originalets
ljusfördelning kopierar man negativet,
oftast genom direkt
sammanläggande i en kopieram, på
ljus-känsligt material (plåtar, films 1.
papper). Oftast kopieras på
papper, varav numera övervägande
användes
framkallnings-papper, med bromsilver-,
klor-bromsilver- 1.
klorsilvergelatin-emulsion. På papperet erhålles en
latent bild, vilken behandlas
liksom negativen. Bromsilverpapper
är högkänsligt, de övriga mindre
ljuskänsliga. Särskilt av de
se

nare finnas många slag att välja
på: blankt, matt och grovt (efter
ytan), hårt, normalt och mjukt
(efter den kontrast de giva
bilden), tunt och tjockt, vitt 1.
gulaktigt (crème, chamois)
papper. Med vanlig framkallning
erhålles svart ton å bilden, med
speciella metoder brun. De svarta
bilderna kunna tonas på
mångahanda sätt. Negativens
framkallning fordrar för vanliga plåtar
röd, för ortokromatiska djupröd
belysning i mörkrummet;
pan-kromatiska plåtar böra behandlas
i fullständigt mörker.
Bromsilverpapper kan behandlas i
ljusare rött 1. orangefärgat, övriga
typer i gult ljus. I dämpat
dagsljus behandlas däremot de förr
nästan uteslutande använda u t
-kopieringspapperen.
Dessa innehålla klorsilver med
överskjutande silvernitrat,
oftast i gelatin- 1.
kollodium-emulsion, och visa vid kopiering
bilden synlig. Efter behandling
(d. v. s. förgyllning 1.
platine-ring) i tonbad fixeras och
sköljas dessa liksom
framkallnings-papper; toning och fixering
kunna även kombineras i ett bad
(tonfixerbad). Självtonande
papper innehålla guldsalt och
behöva ej särskilt tonbad. Andra
kopieringsmetoder arbeta med
blandningar av platinasalter och
ferrioxalat (äkta platinapapper).
— Vida större användning har
bikromaters förmåga att vid
belysning reduceras och därvid
garva gelatin, gummi, fisklim
o. d., varigenom dessa förlora
förmågan att lösas i varmt och
svälla i kallt vatten. På detta
förhållande bygga pigment- och
gummitryck samt de flesta
fotomekaniska reproduktionsmetoder
(se d. o.). Pigmenttryck
(kopiering å färgad bikromatgelatin)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/4/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free