- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IV. Finlay-Gros /
579-580

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fransk konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

579

Fransk konst

580

Orfeus och Eurydike. Målning av Nicolas Poussin.

ordentligt stor. I liknande
riktning verkade den 1666 upprättade
franska akademin i Rom. Genom
Lebrun kom barockriktningen att
behärska såväl det dekorativa
måleriet, inom vilket hans
huvudverk är plafonderna i Spegelsalen
i Versailles, som porträttkonsten,
där Rigaud är hans efterföljare.
Den störste målaren var
emellertid Poussin, vars romerska
ideallandskap och mytologiska
och bibliska kompositioner
utgöra det högsta uttrycket för
den klassicistiska riktningen. Vid
sidan av honom står C 1 a u d e
L o r r a i n, som i sina
landskapsmålningar visar en helt ny, på
verklighetsstudium och känsla för
det atmosfäriska vilande
naturuppfattning. En tredje, mera
nationellt betonad riktning
framträder i bröderna Le N a i n s
bondemåleri och Philippe de
Champaignes allvarliga
porträttkonst. Inom gravyrkonsten,
som nu når en hög utveckling,
representeras samma riktning av
C a 11 o t, som gör etsningen till

en självständig konstart; andra
reproducera i gravyr tidens
berömda målare, så Nanteuil,
porträttgravyrens främsta namn.
— Rokokon (se d. o.)
förbere-des under ”la régence” (1715—
23), som givit namn åt stilens
första utvecklingsfas, och
framträder fullt utbildad omkr. 1730.
Den är en självständig fransk
stilskapelse, som hastigt kommer
att behärska även den övriga
europeiska konsten. Redan förut
hade Paris framträtt som ett
konstcentrum, och under 1700-t.
söka sig utländska konstnärer,
även svenska, i stort antal till
Paris, där många av dem bosätta
sig. — Närmast framträder
rokokon ss. en inredningsstil och söker
som sådan ersätta barockens
tyngd och prakt med lätthet och
elegans. Därjämte präglar den
starkt konsthantverket. Av stor
betydelse blev den under denna
tid grundade porslinsfabriken i
Sèvres (se d. o. och Porslin).
Däremot sätter den endast i
ringa grad sin prägel på ytter-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/4/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free