- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IV. Finlay-Gros /
1305-1306

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Glasmålning - Glasrör - Glass, Louis - Glasslå - Glastillverkning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1305

Glasrör—Glastillverkning

1306

rande roll i rumsutsmyckningen,
tekniken förbättrades hastigt
och färgskalan utvidgades. Till de
märkligaste proven på gotiska G.
höra fönstren i katedralerna i
Évreux, Limoges och Beauvais
(1300-t.). Under gotikens senare
skede strävade man alltmer till en
stil med perspektivisk verkan.
Denna strävan understöddes
genom förbättringar av
smältfär-gerna, varigenom större
skugg-verkan och nyansering
uppnåddes. Glasmålningskonsten
närmade sig härigenom tavelmåleriet,
förlorade sin säregna karaktär
och förföll snart. — Efter
renässansens genombrott i n. Europa
omkr. 1500 togo Tyskland och
Nederländerna ledningen inom
G., som alltmer underordnades
tavelmåleriet och utfördes efter
samma principer som detta.
Viktiga äro G. i Kölnerdomen från
1500-t:s början, vilka visa starkt
inflytande från Burgund och
Nederländerna. I s. Tyskland med
Nürnberg som centrum märkes
en uppryckning av G. som en
följd av Dürers verksamhet.
Dü-rer själv och flera av hans
lärjungar utförde kartonger för G.
Nu blevo också G. allt vanligare i
byggnader av världslig karaktär.
Burgna familjer insatte gärna i
sina bostäder fönster med sina
vapen och andra målningar i
renässansstil. Medeltidens starka
färger ersattes av mera diskreta
toner, gärna i grått 1. gult, i
allm. dekorerades blott smärre
rutor, och G:s monumentala
karaktär gick helt förlorad. Sådana
målade ”kabinettsglas” voro utom i
Tyskland och Nederländerna
mycket vanliga i Schweiz under
1500-och 1600-t., men därefter kom G.
helt ur bruk. Under 1800-t.
gjordes försök att återuppväcka G.,

Noaks offer. Glasmålning i
Oscarskyr-kan i Stockholm av Vigeland.

men man var alltför beroende av
det naturalistiska oljemåleriet
för att lyckas. Under de senaste
åren har dock norrmannen
Emanuel Vigeland med framgång
sökt anknyta till traditionen från
det tidiga romanska måleriet
(Oscarskyrkan i Sthlm). — I
Sverige finnas i en del
Gotlandskyrkor, t. ex. Dalhem och Lye,
prov på monumental, färgstark
medeltida G.

Glasrör, se
Glastillverkning.

Glass, Louis, f. 1864, dansk
tonsättare, har bl. a. tonsatt
orkesterverk, kammarmusik, sånger
samt pianostycken.

Glasslå, se O r m s 1 å.

Glastillverkning. Som
råmaterial vid G. användas kiselsyra
(gångkvarts, kvartsit,
kvartssand), kalk (marmor 1. krita),
alkalier (för bättre glas soda 1.
pottaska, för sämre glaubersalt),
bly oxid (helst mönja men även
blyglete) och lerjord (ren
aluminiumoxid 1. ock kaolin 1.
fält-spat). Som flussmedel tillsättas
stundom flusspat 1. kryolit, var-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/4/0663.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free