- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IV. Finlay-Gros /
1343-1344

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gobeläng

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1343

Gobeläng

1344

Gobeläng. Kristus och apostlarna. Detalj. Omkr. 1180. (Halberstadt.)
den s. k. Baldisholstapeten från
Baldishols kyrka, Norge, nu i
Kunstindustrimuseet i
Kristiania. — Av gobelängvävnader från
1200- och förra hälften av
1300-t. finnes så gott som intet
bevarat. Från slutet av 1300-t.
härstammar ”Apokalypsen” i
katedralen i Ångers, en svit på sex
stora tapeter, tecknad av Jean de
Bruge efter miniatyrmålningar i
en handskrift och utförd av den
tidens främste vävare, Nicolas
Bataille. — Under 1400-t. är
utövningen av ifrågavarande
konstart i ständigt stigande. Andliga
och världsliga furstar tävla om
att vinna de främsta konstnärer
och vävare för att kunna pryda
sina kyrkor och slott med dessa
textila praktverk, vilkas stil är
närbesläktad med Hans
Mem-lings, Roger van der Weydens och
deras samtidas konst. Högst stod
gobelängvävnadskonsten i
Frankrike och Nederländerna. Dess
huvudorter voro Paris, Arras,
Tour-nai, Bryssel, Oudenaarde,
Aubus-son, men utmärkta alster gjordes
även i Tyskland, Schweiz,
Spanien och Italien. —
Brysselfabri-kationen intar omkr. 1500 en
högst ärofull plats, och
produktionen var synnerligen stor. Långt
in på 1500-t. höll man i Flandern
fast vid de goda senmedeltida tra-

ditionerna. Hos den mest
betydande kartongkonstnären under
början av 1500-t. Maltre Philipp,
gör sig även inflytande från den
italienska renässansen gällande,
starkare modellering och
utpräglad perspektivteckning i motsats
till den äldre dekorativa ytstilen.
Den italienska stilens genombrott
sker, då Pieter van Aelst av
påven Leo X erhåller det märkliga
uppdraget att utföra den stora
tapetsviten ”Apostlarnas historia”,
som Rafael komponerat för
Vatikanen. Bland de ledande i Bryssel
må dessutom nämnas Pieter
Pan-nemaker och hans efterföljare
Willem Pannemaker, vilken
skapat s. k. ”verdurer”, G. med
enbart vegetativt mönster, samt
målaren Barent van Orley.
Barockstilen införes i
gobelängfabrikationen genom Rubens, vars svit
”Decius Mus’ historia” vävdes
1618. — Den första kungliga
gobelängmanufakturen i
Frankrike inrättades omkr. 1530 i
Fon-tainebleau. Bland där utförda
alster må nämnas en för denna
ateljé karaktäristisk grupp i
utpräglad arabeskstil efter
förebilder av Ducerceau. Ss. ateljéns
ledare nämnes Philibert de L’Orme.
— Under årh. 1550—1650 gick
gobelängvävnadskonsten i
Nederländerna till följd av de politiska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/4/0682.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free