Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Bom.
579
På sin resa till Rom hösten 1804 passerade
landskapsmålaren Pehr Nordquist icke något enda märkvärdigt ställe,
utan att afteckna detsamma; och nästan alltid voro hans
teckningar åtföljda af intressanta reflexioner. Roms klassiska jord
tycktes åter lifva Nordquists kärlek för landskapsmålningen,
och här utkastade han en mängd vyer af högt konstvärde.
Men efter hans död, uti Neapel i Nov. 1805, blefvo större delen
af dessa hans arbeten, tillika med hans öfriga lilla
kvarlåtenskap, olyckligtvis uppbrända, såsom misstänkta för pestsmitta.
Det första arbete i marmor, som Johan Nikias Byström
utförde i Rom, dit han anlände år 1810, var "den druckna
Bacchanten". Detta arbete, som med ens förskaffade Byström
"ett namn", måste ban sedan utföra trenne gånger i marmor;
det blef sedermera af Carbonneau i Paris gjutet i brons. Då
konstverket kom till Sverige, upplågade Sergels entusiasm,
under yttrande: "Han kommer att öfverträffa mig." — Byström
hemkom först 1816 och medförde flera marmor-arbeten, som
till en del köptes af den kongl, familjen. Reste redan samma
år tillbaka till Rom, för att der utföra åtskilliga beställningar
af Carl Johan och andra enskilda personer. — För sitt
fäderne-arf (cirka 6,000 rdr bco) inköpte ban ett invid Augusti mausolé
tillbygdt hus, som ban sedan utvidgade och förskönade. Det
kallades Vicolo Soderini, och mången Rom-farare helsades der
af honom välkommen med oförställd, svensk gästfrihet.
Nu frambrägtes en serie af konstnärens genialiska
skapelser, såsom "Amor", "Bacchus", "Ariadne", "Danserskan",
"Venus" och den "ljuft slumrande Juno, vid hvars bröst
hjeltebar-net hemtar gudastyrkan till framtida storverk". Denna
sistnämnda grupp, som bildar Byströms kulminationspunkt, har
han sedan trenne gånger reproducerat; men originalet
uppställdes i ett enkom dertill ordnadt kabinett på Rosersbergs slott.
Byström återkom 1821 till Sverige, men begaf sig redan
året derefter till Rom, der han vistades till 1829.
Han inköpte "Villa Malta" för 6,000 scudi och försatte den
i clet trefligaste skick. Här lefde och verkade han i en
förtrolig konstnärs-krets med Mörner och Södermark, hvilka båda
här hade sina atelierer.
Här, på Villa Malta, bodde Byström ända till 1828, då
konung Ludvig af Bayern för 28,000 scudi inköpte densamma.
Nu flyttade den lilla konstnärs-kretsen till förra bostaden, den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>