Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En intervju med mig själv
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 76 —
mindre bibehålla sin naturliga importans. Först i en dekorativ,
stiliserad framställning gavs full frihet för vad jag åsyftade. — Detta
för det första. •—- För det andra önskade jag — med tanke på den
sagostämning jag nyss talade om — i tavlan införa fantasielement (den
gyllne flottan), vilka skulle kunna ge stegring åt de sagominnande
element, som redan funnos givna av motivet i verkligheten. — Och då, jag,
av lätt insedda skäl, icke kunde studera dessa fantasiföremål efter
naturen och icke ville giva dem ett blott ungefärligt, endast den ytlige
naturiakttagaren bedragande sken av verklighetstrohet, så valde jag
även av detta skäl att giva bilden i dess helhet en hållning, som skulle
kunna möjligast skarpt markera ett avstånd från det "illusoriska"
måleriet. — Stiliserad konst är ingen ny, men heller ingen död
uppfinning. — I en tid, då å ena sidan fantasien pockar på att återförvärva
sin förstfödslorätt inom konsten och å andra sidan frågan om fullt
tillförlitliga färgfotografier (det är: möjlighet till skärpt kontroll över
den objektiva natursanningen i målarkonsten) håller på att få sin
lösning, torde de stiliserade konstformerna hastigt nog komma till en ny,
oväntat rik användning. — I dessa former äger målarkonsten sin
"bundna stil" — med stränga lagar, men också med tillfälle till "poetiska
friheter" som det realistiska åskådningssättet ej tillåter. Utan dessa
former bleve det i längden omöjligt för målaren att skildra vad han
icke sett eller vad han kanske sett endast en gång och den gången ej
med sina vardagsögon. — Den naturalistiska framställningskonsten,
för vilken objektiv natursanning, "illusion", är och blir numro ett,
passar ej längre för bilder, i fråga om vilkas former och färger även
fantasien vill hava valrätt. Yi äga en alltför rik, alltför nogräknande
och vaken erfarenhet av naturens fenomen, för att ej den minsta
osanning eller osannolikhet i en tavla, den ringaste brist på studium
— även i fråga om en småsak — skulle förtaga illusionen av det hela.
— Inom den stiliserade konsten däremot kommer den objektiva
natursanningen först i tredje rummet; där betyder såväl den dekorativa som
den emotionella bärkraften i framställningen mer än illusionen. Endast
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>