Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første del: Kristus i kirken - III
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
18
I det sisste kapitel skildret vi den kathoiske Kir
kes paastand orn at være Kristi mystiske legeme, som
Han lever, taler og virker i. Utover et par skrift
steder til eftertanke og en eller to fysiske analo
gier har vi endda ikke ført i marken nogen ar
gumenter til forsvar for denne paastand (tiden til
det kommer siden); vi har fremstillet vort stand
punkt. Men før vi gaar over til argumenterne
vil det være oplysende at paapeke, hvordan to
eller tre videre paastande som den kathoiske Kirke
fremsætter og som i almindelighet blir regnet for
hindringer for at verden kan akceptere den, i
virkeligheten er uundgaaelige følger av dens fun
damentale standpunkt.
1. Det er soleklart, at hvis man som arbeids
hypotese antar katholikernes paastand om at eie
Kristus i det som vi kan kalde Hans «Kirke
legeme», saa maa man tilskrive Kirkens stemme nøi
agtig den samme myndighet som Kristi stemme. (Der
med mener jeg ikke at katholiker tror Kirken istand
til at skjænke verden nye sandheter som ikke apost
lene kjendte, men bare at Kirken er ufeilbar, som
Han var ufeilbar, nåar den autoritativt forklarer hvad
den aapenbaring var som blev git av Kristus.)
Dette er intet andet end den hoved-anstøtsten
som protestanterne kjender under navn av Kirkens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>