Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første del: Kristus i kirken - III
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
26
bevissthet som kaldes traditionen. I kan trygt
og sikkert tro paa opstandelsen, fordi jeg var der
og saa det. Med mine egne oine saa jeg stenen
som var blit veltet fra, jeg saa Livets Herre
træde ut, jeg gik med Marierne til graven, jeg
hørte fotefaldet paa havegangen; med oine som
var blinde av graat men klare av kjærlighet saa
jeg Ham som min veninde trodde var gartneren.»
Dette, sier Mr. Mallock er ialfald en forstaaelig
og fornuftig paastand.
Dette er nu mere eller mindre en illustration
til den maate som jeg vil forsøke at bruke, nåar
jeg drøfter saken. Jeg viser ikke bare tilbake til den
skrevne beretning, fordi om jeg seiv kan være
overbevist om at denne beretning er übetinget
troværdig, men jeg haaber at føre frem den
katholske Kirke, saan som jeg seiv kjender den,
saa dere seiv kan ta den i øiesyn. Det er mit
haab at henlede opmerksomheten paa hvad man
kan kalde «en personlighet» som lever paa jor
den idag og hvis bevissthet rækker to tusen aar
tilbake i tiden, en som har visse kjendemerker,
instinkter og methoder som horer til dens bedste
kreditiver. Og det er videre mit haab, at nåar
dere sammenligner det som dere kan se av den
med de skrifter som den holder i sin haand, vil
dere evne at gjenkjende den som den, den
virkelig er. Og i denne skikkelses haardnakkede
hævdelse av sin egenart ned gjennem tiderne
like fuldt som i dens andre kreditiver vil dere
opdage i det mindste en sterk sandsynlighet for
at den er saa enestaaende som den hævder at
være, og at ingen anden hypotese end at den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>