Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første del: Kristus i kirken - III
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
28
læg blit efterlevet: «Jeg er vintræet, ler grenene.»
Hvo som horer eder, horer mig.»
Det er tilstrækkelig iøienfaldende at den kathol
ske paastand er noget enestaaende. «Jeg har
læst alle verdens vismænd,» sier St. Augustin,
«Kommer hit til Mig.» Katholiken av idag kan
si: «Jeg har set alle verdens kirker og alle
verdensreligioner og alle sekter, og ikke en av
dem vover at ta i sin mund den sande guddoms
ord. Mange sier: Jeg eier sandheten, jeg lærer
veien og jeg lover livet; men ikke en eneste:
Teo- er Veien, Sandheten og- Livet. Inoren uten
en, og det er den katholske Kirke, kræver at
være virkelig guddommelig og tale med Guds
stemme. Den engelske kirke tør ikke banlyse
for kjetteri, frikirkerne ønsker ikke at gjøre det;
skjønt de orientalske kirker som har avbrutt for
bindelsen med pavestolen taler tapre ord, viser
de ikke ved proselytisme og missionsvirksomhet
den trygge selvbevissthet som guddommelighet al
tid maa vise. Der er bare ett samfund i verden
som handler, rører sig og taler slik som bare et
samfund som vet om sig seiv det er guddomme
lig, handler, rører sig og taler.
Men det betydningstunge i denne paastands
enestaaende art blir foroket hundrede fold, hvis
den paa en eller anden maate kan retfærdiggjores.
Hvis det bare kan paavises, at paastanden er en
katholsk almensætning, at Kirkens handlinger byg
ger paa denne forutsætning, at dens politiske held
er avhængig av den, de enestaaende foreteelser
i dens liv utspringer derav — og hvis endelig
og- ikke en av dem har at si:
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>