Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første del: Kristus i kirken - IV
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
34
maleren som det eneste paalitelige vidne og vise
bort resten.
Det er simpelthen forbausende at iagtta den
selvsikre blindhet hos enkelte som kaldes «moderne
tænkere», men især dem som gir sig seiv dette
navn. Det er aldeles sandt at de har bidraget
overordentlig meget til den sum av kundskaper
som vi sitter inde med, de har meddelt os utallige
kjendsgjerninger inden den sammenlignende reli
gionsforskning som vi hittil ikke har visst noget
om. Ingen katholik som i det hele tat har nogen
intelligens vilde drømme om at avfærdige «moderne
tænkning» som unyttig eller som misvisende, i det
som den fremlægger av kjendsgjerninger i det
mindste. Og likevel har denne moderne tænk
ning, som er saa stolt av sit vide syn og sin evne
til at generalisere og forbinde, gaat paa hodet,
mindst like saa dypt som nogen middelalders
munk, i den vildfarelse, at intet synspunkt uten
dens eget er av nogen værdi, ingen fænomener
av nogen betydning undtagen slike som lar sig
reducere til dens egen terminologi. Man har ikke
git en uttømmende forklaring av hvad en domkirke
er, nåar man har sagt at den er bygget av sten
fra Bath i sengotisk stil, mere end om man sier
at den er et sted hvor folk dyrker Gud eller
utfører polyfon musik eller hvor en biskop reside
rer. Alle disse fakta kan være like sande, og
før man er opmerksorn paa dem alle sammen, vet
man ikke hvad en domkirke er for noget.
I disse kapitlers thesis agter jeg nu at tale
om den katholske Kirke ut fra et synspunkt som
er velkjendt for katholikerne, men ikke desto
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>