Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del: Liv og prestelig gjerning - IV. Kjendetegn for dens virksomhet blandt folkene
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
83
hvis den vilde indta sin plads mellem verdens
øvrige religionssamfund og møte dem som like
mænd, men dens uhyre hovmod dømmer den. For
hvis man grundig undersøker dette hovmod, betyr
det intet mindre end et krav paa at være virkelig
guddommelig. At lære med en saan selvsikkerhet
betyr simpelthen at den som lærer slik tror om
sig seiv, Gud bor i den: ufeilbarhet er en paa
stand om dette, ekskommunikation forutsætter
dette. Det er det samme som at paastaa at Kir
ken er til i selve Guds bevissthet, at den har
adgang til Hans hemmelige raadslutninger, at den
er ældre end verden, den var før Abraham blev
til, at den i en viss forstand er selve Den Evige,
at det som den binder paa jorden er bundet i
himmelen og hvad den løser paa jorden er løst i
himmelen — «Da tok de stener op for at kaste
paa ham.»
Nu er det ikke min mening i denne bok at
drøfte katholicismens dogmer i alle enkeltheter,
heller ikke at svare paa de talrike og ofte meget
fornuftige indvendinger som ikke-katholikere an
fører imot det som de tror at katholikerne tror
paa; i hvertfald vilde der ikke bli tid til at dis
kuttere disse specielle dogmer som her har været
talt om. Jeg har bare nævnt disse punkter til
støtte for min thesis, at Jesus Kristus er den
samme igaar og idag og altid — og det er ver
den ogsaa. Hvad Han lærte dengang, det lærer
Hans Kirke nu; hvad menneskene sa dengang,
sier menneskene nu ogsaa — ofte med de selv
samme ord. Jeg husker en protestantisk proces
sion i England; dens formaal var demonstration
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>