Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del: Liv og prestelig gjerning - V. Undere. Overblik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
88
Men det formindsker paa ingen maate dens uhæ
derlighet nu, nåar den forsøker at utnytte for
sine egne formaal det som man vet er fuldt ut
naturlige fænomener.
Det er overmaate interessant ogr lærerikt at
tænke paa disse kjendsgjerninger. For femti aar
siden var det galt fat med vor beretning om
visse tildragelser, og nu da det er blit bevist at
vi hadde ret der, er det vor forklaring av dem som
er gal. Under enhver omstændighet har vi uret,
hvis vi ikke er likefrem uærlige. Det er interes
sant at se, hvordan den katholske tro paa at i
ekstreme tilfælde kan to personligheter bo i
ett legeme paa et endda litt senere tidspunkt
blev bekræftet av videnskapsmænd endda i tem
melig vid utstrækning. Bare at man kalder det
«alternerende personlighet» for at avfærdige mu
ligheter for en slik grov overtro som troen paa
at der eksisterer legemsløse personligheter —
almindelig kaldt dæmoner.
Før vi gaar videre ind paa saken vil vi vende
os til evangfeliernes fortællinger. To eller tre
vigtige betragtninger springer i øinene:
1. Jesus Kristus paastod at sandheten av Hans
guddommelige sendelse blev stadfestet og støttet
av overnaturlige hændelser — ved Hans herre
dømme over naturen. «Tro gjerningerne» sier
Han, «om I ikke vil tro mig.»
2. Han lovet sine discipler at den samme
stadfæstelse, som hadde fulgt Hans sendelse, skulde
folge deres: «Han skal gjøre større ting end disse,
thi jeg gaar til Faderen.»
3. Disse tilsynelatende overnaturlige hændelser
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>