Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del: Liv og prestelig gjerning - V. Undere. Overblik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
90
fra de døde.» Denne spaadom gik nøiagtig i op
fvldelse da de vantro blev stillet overfor den
tomme grav. De sa: «Hans discipler kom og
stjal Ham om natten.»
La os samle disse betragtninger i en mere be
stemt form.
En række av foreteelser — ualmindelige ialfald
— har ledsaget baade Kristendommens begyn
deise oe altid siden dens fortsatte liv — inden
katholicismen. Praktisk talt ingen andre former
av Kristendom er blit utmerket ved dette kjende
tegn — faktisk har de ikke engang gjort krav
paa det. Prima facie har derfor katholicismen
paa dette omraade som paa de andre vi har talt
om en ekceptionel ret til at bli regnet for den
sande fortsættelse av evangeliernes religion, siden
Kristendommens stifter uttrykkelig forutsa, at Hans
sande discipler skulde bli kjendemerket paa denne
maate. Med hensyn til uenigheten mellem katho
licisme og protestantisme her saa er det noksaa
rørende at høre paa disse ikke-katholske kristne,
som villig bekjender sin tro paa det mirakuløse
element i evangelierne, mens de stræver for at
forklare, hvorfor dette element mangler i prote
stantismen, uanset den kjendsgjerning at vi har
Kristi egne ord om saken. Man fortæller os for
eksempel, at undere var nødvendige for Kirkens
erundlæeeelse, men ikke for dens fortsatte liv —
uanset det faktum at akkurat den samme nød
vendighet som krævet undere i begyndelsen be
staar i alle verdens hedningelande den dag idag.
Og overfor den katholske paastand om at mellem
Jesu Kristi rette discipler sker der fremdeles un-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>