Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del: Liv og prestelig gjerning - V. Undere. Overblik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
98
vanlig at han i dette tilfælde bekjendtgjør sit navn;
men historien beviser i og for sig bare endda en
gang at han er en gavmild og godhjertet mand.
Men tredjemanden, som paa et andet grundlag
har dannet sig en helt anden mening om min
ven, tror derfor til at begynde med siet ikke paa
historien. Men eiter at elet er blit bevist at hi
storien er sand er det meget rimelig at han
gir sig til at lete efter en forklaring som kan
dække den.
Det er det samme med miraklerne. Katholi
kerne tror av tusen moralske grunde paa den
katholske Kirke. De er overbevist om at den er,
hvad den hævder at være. Kristi discipler var
kommet til overbevisningen om at Han var mere
end menneske, oprindelig av ganske andre grun
de end Hans undere. Naar derfor katholiker
horer om undere — og da disciplene saa at
blinde blev seende og spedalske blev rene — saa
tar derfor begge paa samme maate ganske logisk
underne for bekræftende beviser paa det som de
allerede vet. Og de som ser paa og endnu ikke
er discipler, men som er i moralsk sympati med
underets ophavsmand, fatter mod og blir hjulpet
til tro ved de samme hændelser.
Mens derimot de som var overbevist om at
Vor Herre var en bedrager — de som idag er
overbevist om at den katholske Kirke er bare
skinvæsen og falskneri — de begynder med at
benegte kjendsgjerningerne. Den ene mand kunde
umulig ha været blindfødt og den anden ikke ha
været besat av en djævel, eller har han været
besat, saa er han besat nu og. Men nåar helbre-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>